• mammatillvictor

Vaccinationer!

Vi har nu kommit steget närmare vår älskade son! Snart bär det iväg, såååå pirrigt. Så nu är det hög tid att vaccinera oss!

Vilka vaccinationer har ni tagit som åkt till Vietnam? Har hört en siffra på 5000 kr för vaccinationer....Men det var flera sprutor för att man inte ska smittas av Japanhjärn-hinneinflammation.
    Kan det variera vad man behöver för vaccinationer beroende på vart i Vietnam man ska åka? Vi ska i långt långt ned i söder.

Någon som vet?

Hur många av er som adopterat har tagit stelkrampsprutan igen?

• Svar på tråden Vaccinationer!
  • inoka

Hej!!

Jag skulle rekomendera att du tar Havrix. Det är mot gulsot och det brukar räcka. Jag har den och har inte vaccinerat mej mera och har varit både på srilanka, thailand och bali :)
    Sen kan man ta flytande medicin(kommer inte ihåg namnet) mot resediarre. Det har vi gjort och det är riktigt bra och att föredra i de länder.
    Va kul att ni äntligen ska ner snart!!!
    Måste vara otroligt spännande :)
    GRATTIS igen.

• mammatillvictor

Inoka Ok. Så du tog inte den för Japanhjärnhinneinflammation?

Härligt att du har varit ute och rest så mycket! Ja, tarmvaccinationen ska vi ta också mot resediarré.

Kram

• mamma Lillis

Hej!

Vi tog 3 sprutor var mot hjärnhinneinflammation, men det diskuterades huruvida den var nödvändig. Betalade ca 10 000 kr för hela familjen på kungsportsläkarna. Jag vet att Östra Sjukhuset, Infektion har fått bäst i test och är billigast men de hade inga tider när vi skulle iväg, så vi fick så snällt betala.
    Håller tummarna att ni snart kommer iväg!

• saax

När vi skulle till Kina tog vi Twinrix (Hepatit A+B), tror att det var 3 sprutor innan resan och 1 spruta efter ett år, tror att sprutorna kostade ca 350kr styck. Sen tog vi Ducoral mot resediarré. Allt gjordes på vår Vårdcentral.
    Stelkramp behövde vi inte ta om.

Lycka till!!!!!

• Kärnhuset

kolla in www.vaccination.nu
    Där rekommenderas för Vietnam: grundskyddet= stelkramp, difteri och polio (som rekommenderas till alla länder), samt hepatit A och turistdiarré.
    Japansk encefalit rekommenderas inte om ni bara vistas i storstäder och under en kortare tid.

Däremot ska ni kanske informera er om Malaria (finns inget vaccin).

Jag skulle säga att ska ni ändå vaccinera er mot hepatit A så ta istället den som innehåller både Hep A och Hep B som heter Twinrix, så har ni båda.

• Angla

Men det finns profylax mot Malari som man skall ta om man vistas i malari område annars så behövs det inte.

Angla - mamma bortom molnen
  • inoka

Jag kan tycka att det är lite överdrivet ibland med alla rekomendationer. Till vissa länder ska man ta så mkt vaccinationer att det är löjligt. Man får tänka över hur man ska semestra i landet. Är man en vanlig semesterfirare behövs igentligen bara havrix eller den nya twinrix.
    Mariaprofylax ska man självklart ta om man vistas i malariatrakter.
    Jag fick malaria när jag bodde 2 år i afrika. Jag kan inte rekomendera det. :)

• kaja1

Rekommenderar varmt Östra sjukhuset. De är billigast och har bäst koll.

• Chloe76

Vi tog Twinrix och ducuralen innan vi åkte till det underbara Vietnam. Det räckte för oss enligt vår vaccinationsbyrå. Ni ska ju till samma provins och ungefär samma tid på året som vi så ni borde klara er med det tycker jag.

Hoppas att ni får resa snart.Glad

• mammatillvictor

Tack alla för era svar! Ska ringa Östra sjukhuset idag! Chloe: Japp, vi ska ju till samma ställe som er så det blir väl det vi tar också. Men gav AC några råd kring vaccinationer? Japp, Vietnam here we come!!!!

Svar på tråden Vaccinationer!