hur fakturerar man någon som privatperson?
Ja som i rubriken.
Hur fakturerar jag ett företag som privatperson?
Ja som i rubriken.
Hur fakturerar jag ett företag som privatperson?
Hur menar du..? Alltså, du har inte enskild firma eller så men har utfört en tjänst på nåt vis som du ska ha betalt för?
Som privatperson kan du aldrig fakturera, det kan bara någon med F-skatt göra. Utan F-skatt måste företaget istället betala ut lön till dig.
Alternativen är alltså att endera starta företag själv eller att vända dig till något av de företag som "hyr ut arbetsgivare" och låta fakturan gå genom dem.
...det var det jag skulle komma till, har du inte företag blir det liktydigt med att jobba svart...eller missuppfattar vi?
Jag vill sälja mina hobbyprodukter till en butik och ämnar ta upp det i in deklaration. Får sälja för 30 000 per år och det kommer jag inte i närheten av.
Jag skulle vilja kunna fakturera butiken på de produkter som blivit sålda, då jag vill erbjuda dem att inte behöva köpa in allt utan bara betala för det som är sålt.
Hänger ni med?
Får man alltså tjäna upp till 30 000 per år utan att behöva ha företag, så länge man tar upp det som inkomst? Nytt för mig
Ja på sin hobbyverksamhet så får man det
Fick avslag på min ansökan om att starta företag eftersom de ansåg att jag skulle tjäna för lite på det och därmed likagärna kunde sälja ändå och sedan deklarera för det
Du behöver ju inte fakturera... Du ska ju bara göra ett kvitto på försäljningen. Å sen ta upp de i deklarationen.
Ahaaa! Men då behöver du väl egentligen bara ett skrivet kvitto på det faktiska beloppet, varans art och datum. Det räcker ju för deklarationen.
Men om butiken vill ha en faktura då? De kanske inte vill betala ut pengar kontant, eller något....
Vill vara förberedd när jag går dig och argumenterar för att de ska handla av mig....
det är ju upp till dom men det är enda sättet för dig att göra. En faktura kan du inte göra.
Fast du måste ju berätta att du inte har företag hur som helst, men att de får ett kvitto.
Sen skriver du en specifikation på vilka varor du sålt, en faktura alltså, i ditt eget namn, typ
Specifikation försäljning maj månad
vara 1 a 10 000
vara 2 a 10 000
vara 3 a 5000
(minst, vi siktar högt här)
s:a 25 000:-
Glassa Moderator
Menar du att jag gör en egen faktura som jag sedan ger dem?
Eftersom det är varor du ska sälja så kommer inte kunden att fråga efter F-skattem heller så tar du upp det som hobby i din egen deklaration så är det lungt. MEN glöm inte bort att tala om för din kund att du säljer som privatperson så att de är införstådda med att deras inköp blir 25% dyrare än vad det skulle varit om du haft företag.
Du måste göra en specifikatio åt dem så att de kan redovisa i sin deklaration.
aha, med mitt namn och summa och sånt, men med kontonummer också?
Varför skulle det bli 25% dyrare?
Du skriver bara ut en kvittens med ditt personnummer på att du får betalt X antal kronor och vilka produkter du lämnat och antalet. That´s it.
Detta är sedan ett vanligt verifikat hos dem. Eftersom din kund inte kan lyfta momsen på inköpet så är formkraven på "fakturan" betydligt lägre.
Du får det att låta å enkelt...
Får se om jag hittar någon mall på nätet känner jag, jag har ingen som helst aning om hur en sån borde se ut