• Deej

hur länge håller linser?

Jag har varit på synoptik och fått en provapå vecka och har därför bara en vecka på mig att bestämma mig om linser är något för mig eller inte.

Jag har allergier så det känns hittills väldigt kletigt i ögonen om jag har i linserna för mycket. Så jag undrar om jag använder linserna väldigt sporadiskt, hur länge håller dem?
    De som jag har i just nu är sådana som man kan ha i under 30 dagar (går bra att sova i dem) men om jag till exempel väljer att ha en dags linser som jag kan slänga, hur länge håller de som inte är öppna? Kan man ha dem under ett par månader? Ett år?

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden hur länge håller linser?
  • Deej

Kan man sova i endags linser?

Annars, hur länge håller de som jag har nu? Dygnetrunt linser som man kan ha i ögonen under 30 dagar?

• Såpan

Man ska inte sova i endagslinser. De släpper inte igenom tillräckligt med syre.

De linser du har nu håller i 30 dagar. Vet faktiskt inte om hållbarheten kan förlängas något om man inte använger dem. Men det blir ju lite bakterier också.

Hoppas du får svar av någon som vet säkert.

• Deej

Det är ju så bekvämt att kunna gå o lägga sig direkt vissa gånger. Frågan var väl mer tänkt om man råkar somna med endagslinser på och om det är farligt.

Låter nästan som att jag ska ha endagslinser istället så jag kan ha de dagar som känns bra i ögonen...

Eller har ni andra tips??

• Såpan

Det är inte farligt att somna med endagslinser. Händer det någon gång så är det ok men inte vanemässigt. Kan bli lite skavigt på morgonen.

• Deej

Tack Såpan för alla svar :)

Tror jag ska prata lite med optikern men jag vill nog ha kvar linserna, det är så skönt att slippa glasögon!!

• carro 81

Jag har somnat med endagslinser och det har inte varit någon fara. Fast det händer väl inte speciellt ofta iofs, men någon gång då och då gör det inget. Jag brukar dessutom använda endagslinser flera dagar än en (men tar ut dom över natten). Fast mina ögon är rätt tåliga enligt optikern.
    Ett tips är iaf att beställa linser på internet, när du har kollat ut vilken styrka och så du ska ha. Det blir mycket billigare.

• Fiffie

Oöppnade kan det ju ligga i paketen lääääänge.. Jag använder inte mina månadslinser särskilt ofta och har jag et öppnat paket så har jag det kanske i upp till 3 månader.. De används ju inte i 3 månader.. Visst hade jag frågat optikern så hade det sagt si å så att det inte var bra, men jag har aldrig haft ont utav det.. gubben har månadslinser som man kan sova med, night and day eller vad det heter och han har nog haft sina linser i dygnet runt i snart 3 månader tror jag..

Ett tips vid köp av linser, köp det på nätet och inte hos optiker.. Mycket billigare oftast..

»-(¯`v´¯)-» Nell och Novas mamma »-(¯`v´¯)-»
Svar på tråden hur länge håller linser?