• Hoppetossan 79

Vad behöver man för att bygga en altan och hur mycket kostar det ungefär?

Tror att den kommer bli ca 4x4 meter säg 20 kvm kanske totalt.

antar att man behöver någon fomr av fiberduk för att inte det ska växa upp gärs och ogräs.

Sen
    sand
    grus,
    regelvirke
    trallvirke
    och ev stolpskor eller vad det nu heter?

har inte bestämt  om vi ska ha nått staket runt om än så det kan vi hoppa över.

Är det nått mer man behöver ska tänka på och ungefär hur mycket kan man räkna med att det kommer kosta?

Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007
  • Svar på tråden Vad behöver man för att bygga en altan och hur mycket kostar det ungefär?
  • Ripley76

Mitt tillägg är trallskruv!
    Det kostar mer än man tror och går åt rätt mycket. (Och skruva är bättre än att spika, säger dom som kan.)

Sen beror det väl på om altanen ligger nära marknivå. Våran är sådan. Då kan man ju lägga regelverket på vanliga betong plattor( ett par på varandra i hörnen och strategiska platser, för att få lite höjd)och ha grus under dom (inte jord!). Inte nödvändigt att gjuta plintar med stolpskor då. Fiberduken behöver du heller inte täcka med något eftersom du har trallen, så den syns inte.

Ett lilltips är också att se till att de levererar virket och reglarna i rätt ordning. Mina grannr fick trallen överst och reglarna underst. De blev ledbrutna första dagen bara av att lasta om allting...

Haha, det låter som jag är någon slags expert...

• Hoppetossan 79

Ja trallskruv ska vi naturligtvis ha
    5x5 meter ska altanen vara insåg vi när vi mätte lite snabbt.

Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007
Svar på tråden Vad behöver man för att bygga en altan och hur mycket kostar det ungefär?