• Funderingar

Vad behöver den nyfödda vinterbebisen?

Vår bebis kommer förhoppningsvis att födas någongång i slutet av oktober - början av november? Vad kommer den lilla att behöva då som vår och sommarbebisen kanske inte behöver?

Bl.a. är jag inne på en lite större liggvagn (typ Brio Duo?) för att bebisen ska få bra plats med lite extra kläder. Vad ska jag mer tänka på? Och i klädväg?

Det här är vårt första och behöver alla bra tips vi kan få!

• Svar på tråden Vad behöver den nyfödda vinterbebisen?
  • aktuelle

en overall som är lätt att ta på, de med knappar tar en evighet. vi hade en med två dragkedjor hela vägen . gick ända ner på benen. en bra mössa som man knyter för annars far de omkring när de vrider huvudet och får den i ögonen hela tiden. var skönt att ha några huvtröjor till dottern, hade en vi hade lånat som var köpt på hm. då kunde man dra upp huvan om hon var lite kall.. endel huvor på tröjorna är jättestora, men hms var lagom. vi köpte några lite varmare pyjamasar till dottern , dessa var toppen.. gillade även bodysuits med ben på. De är snabba att ta på och värmer bra , blir inga glepor osv. tänk på att inte köpa bodysar som är kortärmade.

• LB1978

Åkpåse att ha i vagnen........

• aktuelle

vi hade en åkpåse, men vi använde inte den då vi hade en mjuklift som vi använde för den kunde man lyfta ur och bära med sig..

• Stella07

har att sommar barn och ett vinterbarn samt i vinter kommer 3:e barnet, det bästa tipset jag har fått ang vinter bebisar är närdet gäller kläder, alltid lager på lager, alltså du behöver inte den tjockaste overallen och sen tunna kläder under uten en flecce overall hade jag sen en tjockare tröja sen body sen ev linne. kan säga att det var jätte kallt den vinter min dotter kom men en tjock overall behövs bara om man bor mer norröver kanske jag ska tillägga

• Funderingar

Tack för tipsen! Ja det där med lager på lager låter ju klokt. Hmm... men det här med åkpåse. Hur menar du, aktuelle, att den ersattes av mjukliften?

Fortsätt gärna med era bra ideér!

• aktuelle

(vi bor i norr föressten..)

• Mollan

Jag har två höst/vinterbarn och väntar det tredje! Mina tips är långärmade bodiesar, tjocka "tossor" till fötterna, en bra overall med öppning (dragkedja) ner på benen, t ex PoP's babyfleeceoverall är toppen. Den täcker även fötter och händer. En tunnare mössa räcker att ha under eftersom overallen har huva som huvudet ligger i. Det räcker gott med den overallen plus en vinteråkpåse i vagnen, även vid -20 grader. Med endra barnet hade jag även mjuklift till syskonvagnen och då kompletterade jag med en fleecefilt vid stark kyla. Bebisar är varma och tjcoka overaller kan du inte använda om du inte t ex bär i sele eller sjal (vilket jag ej gjort med spädbarn ute på vintern). I vagnen blir det alldeles för varmt med typ termooverall.
    Annars tycker jag det är onödigt med dyra kläder till spädisar, men PoP's fleeceoverall är superbra!

• Ova

En kökstermometer där du sätter mätaren innanför
    kläderna för att se att du inte kokar barnet.
    Jag tror att det är vanligare att klä sitt barn för
    varmt än för kallt.

• Stella07

kolla med bvc de kan vara bra på sånt!!! de ser ju många barn och kan ju ditt klimat!

• aktuelle

Funderingar : vi hade inte åkpåsen i vintern utan använde mjukliften och hade overall och lite filtar för då kunde vi lyfta ur mjukliften och bära den i handtag , tex när vi gick till bvc för då måste man lämna vagnen just innanför dörren när man går in på vårdcentralen. bökigt att bära med hela åkpåsen och bökigt att börja "leta fram" bebisen bland kläderna. Bra när dottern sovit att bara kunnat lyfta ur mjukliften.

• Min son Jonis

När jag fick min son föddes han i novemberoch han har sovit ute sedan första dagen vi kom hem. Och jag kan tycka att madrassen i vagnen är lite tun. Så jag köpte ett liggunderlag. Sådant man har när man tältar. Och det gjorde att det blev varmare i vagnen! Det tyckte jag var bra. Sedan hade han åkpåse också.

• Puman78

Min grabb är född i mitten av oktober och trots att vi då bodde långt upp i norr då så klarade han sig med en fleecedress, fodrad mössa, vantar och tossor i början...men då hade han också en vädigt varm åkpåse.

Mamma till Nova 0701 och Lilleman 0010
  • mamma på vift
    om du ska ha en duo vagn så kan jag rekomendera en åkpåse i liggdelen...blir mysigt och varmt, men om du ska ha en sittvagn med lift så behöver du inte ha åkpåse i för då fungerar mjukliften som åkpåse och då kan man ha en tjockare filt eller täcke i den.

annars det som jag kan tipsa om är att klä lager på lager, att ha en gosig filt att lägga över bebis när man ska ta sig till o från bilen med babyskyddet, fleece overall med inbyggda vantar och tossor, raggsockar.

Mamma till busungen Jacob + bebis i magen bf 071018 Blir fru 070707
  • Maya

Jag fick mitt första barn i december 2003 och då hade vi en teutonia duokombi med en rejäl liggdel. I liggdelen hade jag en babyproffsens mjuklift (lätt att bära med sig, vi bodde en trappa upp och hade barnvagnsrum i källaren). Bebisen hade en polarn o pyret fleecepverall, superbra men dyr (man kan hitta begagnat tex på tradera), och vanliga kläder därunder. Det blir mycket varmare än man tror i en liggvagn. Man får prova sig fram lite.

Som någon sa ovan är det nog ganska vanligt att man byltar på dem för mycket för att man är rädd att de ska frysa.

Ett tips är att alltid lätta på klädseln om man tex går in en affär, ta av locket på vagnen, öppna upp overallen, ta av mössan..

• Funderingar

TACK FÖR ALLA SVAREN! Och förlåt att jag inte svarat - det har varit mycket här hemma och på jobbet.

Det verkar som fleeceoverallen från Polarn & Pyret är en hit! Den ska undersökas. De har ju alltid så härliga grejer.

Okej aktuelle, då greppar jag.

Min son Jonis: Bra tips! Nu har vi inte köpt vagn ännu, men vilket bra och klurigt tips! Sånt gillar jag!

Jag tycker ni kommer med många bra tips, och det är också roligt att höra hur just ni har gjort som själva har vinterbebisar. Det är ju sådär när man börjar fundera och planera - man vill ju höra hur andra gör/gjort och sedan får an ju värdera om det passar en själv eller inte. Men det är ju onödigt att göra samma "fel" som andra redan har gjort. Så tack så mycket!

Svar på tråden Vad behöver den nyfödda vinterbebisen?