• Taffer

Fått som en "finne" eller nått på sitt knä..*äckelvarning*

För n¨gra dagar sen skrapade sonen upp sit knä, så d började blöda. Sen blev d som en ruva. Efter d dök där upp nått precis brevid som jag först antog var en annan ruva, men den var liksom "hel", allstå han hade inte skrapat upp nått utan d hade liksom bildats en upphöjning ändå, lite som en finne. Så jag tömde den, det var typ som att tömma en finne *urk*. I alal fall, jag tömde den, elelr ja trodde jag. Har nu i flera dagar fått tömma en gång om dagen, men d verkar vara mer hela tiden. Nu sst var innehållet GRÖNT! Funderar på om d nu é infekterat elelr nått, men jag undrar i så fall hur? Har d vara d andra såert som gjort att d har blivit infekterad där brevid elelr vad kan d vara? Jag har varit ltie orolig över om d komer påverka nått annat i hans knä, att d i s fall é inflamerat där oxå. Han kryper och så som vanligt så han verkar inte ha ont. Han é 1år.
    Nån som känner igen detta?

• Svar på tråden Fått som en "finne" eller nått på sitt knä..*äckelvarning*
  • Jackass no 1

Skrapsår blir ju lätt skitiga. Vad rengör du såret med, när du tömt den "finnen"??

(¯`°?.¸ ღ♥ My 2007-02-06 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Taffer

Jeckas: Men d var ju itne ens d såret, utan d har uppkommit en bit ifrån såret, men ändå brevid. Som d é nu så har jag inte rengört med nått direkt, mest tömt och torkat bor. Ska köpa nån typ sårtvätt eller som nu kan tänkas vara bra. Dumt kanske att itne ha köpt nått innan, men jag antog att d bara var att tömma den första gången (var verkligen som en finne) men den verkar ju itne vilja försvinna nu.

• Taffer

Nån som har nått bra tips på nått man kan tvätta med? Bara vatten antar jag itne funkar?

• kakinna

När det gäller skrapsår o liknande så går det bra att tvätta med tvål och vatten! Behövs egentligen inte mer om det inte är infekterat. Annars finns det sårtvätt på apoteket.

Svårt att säga vad det kan vara när man inte ser det. Men han har inte fått något liknande någon annanstans på kroppen? Molusker ser nästan ut som finnar men de brukar alltid komma fler än en.

• Taffer

kakinna: Nej ignen annanstanns och d verkar vara var d kommer ur den. Men d é inte själva såret d é i, utan d har uppkommit av sej själv efetr att han hade skrapat upp d första. Ingen av själva såren (där "finnen" satt é d ju öppet nu oxå) é spreciellt stora. Som om där varit lite större finnar bara, men d har bara kommit var, elelr vad d nu é, ur den ena. Den andre har han haft en ruva på som revs upp och nu é där bara en ruva igen.

• Taffer

D é så svårt att förklara oxå hur d ser ut och sådär. Kanske skulle köpa nått sårtvätt elel nått. Men låt säga attd blivit infekterat elelr så, vad ska man ha till d då? Eller d kanske é doktorn som gälelr?

• Jackass no 1

Taffer: Om han inte får feber eller knät svullnar upp och blir ömt, så tror jag inte det är någon större fara. Öpnna upp ordentligt och sen dränk det hela med sårtvätt och försök lufta så det torkar ur, så löser det sig nog, men håller det i sig skulle jag kolla upp det med en läkare. Kommer det var i skrapsåret eller har det läkt fint?

• Taffer

Jeckas: D é lite rött och uppsvullet bara precis runtom där jag har tömt, men d é allt. Själva såret é där bara en ruva på och läker på bra. Han é som vanligt och kryper runt så han har nog inte ont helelr. D verkar vara helt tömt nu, men d é ju svårt att inte få i skit i d nu när han kryper och har sej. Och sätta på ett plåster så där inte komemr i skit gör ju att d inte luftas.

• Jackass no 1

Taffer: Du kan ju ha plåster när han är vaken och kryper omkring och lufta när han sover .

• Taffer

Jeckas: Jo d har du ju rätt i. Jag tog på byxorna sålänge så att i alla fall d skydar ltie mot smuts, ska ta på plåster oxå. Men nu verkar d vara tämt och jag pillade bort ruvan på d såret oxå (vilket visade sej vara torkat var) så d kan luftas ordentligt.

• Jackass no 1

Taffer: Låter bra.

Svar på tråden Fått som en "finne" eller nått på sitt knä..*äckelvarning*