God Rabarberpaj
Vill gärna ha recept på goda rabarberpajer:)Nu när man har fullt med rabarber i rabatten:)
Vill gärna ha recept på goda rabarberpajer:)Nu när man har fullt med rabarber i rabatten:)
Vi brukar göra en smulpaj, fast vi bytar ut hälften av mjölet med havregryn. Blir riktigt gott då!
gör smulpaj det tycker jag är godast.
ta likadelar havregryn som mjöl. sedan 40g margarin per dl torrvara. (alltså ½dl mjöl + ½dl havregryn= 40g) ca 2 msk socker per dl torrvara.
Jag brukar ta margarinet på frihand då jag ibland vill ha den lite knäckigare. Sen massa socker på rabarbern. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 20 min.
kram
Jag tycker det är underbart gott att göra en smet av smält smör (så mycket som behövs för att göra resten av ingredienserna "fuktiga"), en del socker, 2 delar mjöl och 2 delar havregryn som man blandar i kastrull och brer över rabarbern. Hackad mandel i är också smaskens. De får så god smak när de "rostats" i ugnen. Lite potatismjöl och socker på rabarbern först skadar inte.
Smulpaj ....mums... MEN lägg i lite jordgubbar tillsammans med rabarberna också ...
ojoj sååå gott !
Har på mycket socker på rabarberna och även potatismjöl så att det inte blir så "vattnigt".
Jag själv brukar alltid blanda socker och kanel och hälla
över rabarberna i formen innan lag lägger på smuldegen,
blir såååå gott
Fick dock ett nytt tips häromdagen, som jag inte testat
än, men det låter gott...
Lägg rabarber i ugnsfast form som vanligt...häll över
citronsockerkakspulver (som finns på kartong), hyvla
sen margarin (med osthyvel) och lägg ovanpå...
av värmen smälter sen smöret ihop med sockerkakspulvret,
och ska tydligen bli såååå gott.
En jättegod paj är "vanlig" pajdeg (förgrädda ev), strö på lite kanel på pajskalet, blanda skivad rabarber, socker och lite potatismjöl och häll i pajskalet, lite mer kanel. Grädda halvfärdig och bre sedan på marängsmet gjord på 3 äggvitor och 1½ dl socker. Sätt pajen högt upp i ugnen till fin färg.
Irres mamma:
Vad kul
Då måste jag oxo testa att göra den...det låter ju så
gott..allt som ska vara i, så egentligen kan det väl
inte bli fel..