hur går en skilsmässa till
Om ena parten inte vill och det finns barn, vad händer?
Om ena parten inte vill och det finns barn, vad händer?
ni har 6 månaders betänketid när handlingen skickas in - även om bara en vill skiljas kan man ansöka om skilsmässa...
När 6 månader har gått ansöker man en gång till och då tar det ca två veckor innan skilsmässan går igenom...
Citerar från
www.skilsmassaonline.se/wrap.php
Är makarna ense om äktenskapsskillnad och om frågor om vårdnad, underhållsbidrag m.m. kan de lämna en gemensam ansökan om äktenskapsskillnad till tingsrätten. Ansökan ska vara underskriven av makarna eller deras ombud. I övriga fall får en av makarna hos tingsrätten ansöka om stämning på den andra. Stämningsansökan ska vara underskriven av den som ansöker om stämning (eller ett ombud). Ansökan ska innehålla yrkandet om äktenskapsskillnad och eventuella yrkanden i fråga om vårdnad, underhåll m.m.
Till gemensam ansökan och till stämningsansökan ska bifogas
* hemortsbevis för makarna (lämnas av lokala skattekontoret)
* personbevis för äktenskapsskillnad (lämnas av lokala skattekontoret)
* 450 kronor i ansökningsavgift.
Okej...
Tror jag hänger med. Men de har sökt flera ggr. Men han vill inte. Måste man till rätten då?
Skulle rätten dra ut på det ytterligare då de "ångrat" sig flera ggr?
Puff
Jag förstår inte riktigt hur du menar när du skriver att de har sökt flera gånger och ångrat sig. Har de velat fram och tillbaka i flera år?
Jag tror att om man har skickat in ansökan så ligger den där i 12 månader, man kan inte dra tillbaka den under tiden. Om man inte fullföljer sin ansökan efter minst 6 och högst 12 månader så är den ogiltig. Om man senare ansöker om skilsmässa igen så börjar det om från början. Jag tror inte att tingsrätten vare sig kan skynda på något eller dra ut på något, allt beror på reglerna och vad paret gör.
Här kan du läsa om reglerna:
www.skilsmassaonline.se/wrap.php