• sheeba

Tips till hund som fäller otroligt mycket.

Vi har en blandras me dwachtek,laika och jämte. Någon som vet hur deras fällning ser ut?
    När han var liten (vinter) så var pälsen tjock och mjuk antar att dte kommer fårn laikan/ jämten. Svansen är ett spetssvans alltså skruvad men där är knappt någon päls eller väldigt tunt. Innan var den lite rund och buffig.
    Han har alltid kliat sig men nu när han fäller så mycket så kan man se huden eller dte är väldigt tunt på vissa ställen, framförallt på magen.
    Om jag inte damsuger och drar moppen på kvällen så har jag en heltecknings matta av hår. har inte varit me dom en hund som fäller så mycket. Pälsen är för övrigt väldigt fin och glansig inga hudproblem. men som sagt har han alltid kliat sig.

Detta har jag hört mig för innan och någon har sagt jag ska prova ett mildare foder, har nu royal canin. Villket foder ska jag prova? Kan man rådfråga i djuraffären om vad/villket som är ett milt foder? han är väldigt kräsen när dte kommer till foder. Vi har provat hill´s innan men det åt han knappt.
    Han är snart 6 månader så detta är hans första fällning.

Det finns ingen bättre mamma än mig till mina barn, precis som du är till dina!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 16:26:06:
    Just det har fått höra för länge sedan om det var från en vet eller från en i djuraffären att man kan ducha hunden i rätt så hett vatten, inte brännande såklart. Att detta skulle stanna upp fällningen lite. men det hjälper inte men där kommer ju mycket päls när jag duchar honom.
  • Svar på tråden Tips till hund som fäller otroligt mycket.
  • Jacqueline

först å främst undrar jag vad "dwachtek" är för något.
    Sen så ska man inte hålla på och byta foder hur som hellst.
    Det är "fällnings" period nu delvis för klimatförändringarna som stör balansen och hundarna vet inte om det är varmt/kallt ,om dom ska fälla eller ej.
    Mitt tips är att du köper en "karda" och borstar valpen en gång i veckan.
    Oftast är det underullen som släpper och den tar du lättas med en "karda".

• Giz the wiz

bättre du tar på den ett par vanliga fingervantar och blöter dom, dra sedan händerna genom pälsen.

ett annat alternativ är att vänja hunden vid damsugaren, ofta brukar dom tycka att det är skönt att bli dammsugade spec när det är varmt ute då dom blir svala i pälsen av den behandlingen.

borsta borsta å åter borsta, finns en jätte bra karda med böjda piggar.

mer icke djurvänliga saker som man fundrar på i ren irritation: kan man vaxa hunden?
    kan jag doppa hunden i superlim?

anledningen till att han kliar är för dom "döda" stråna på vinterpälsen kliar och ja sommarpälsen är tunnare.

• sheeba
    wachtel ska det vara.

Jo vi har ju borste och sådan i gummi så pälsen följer med, vet också att dte är fällning period men att han skulle fälla såhär mycket ja det har jag aldrig varit med om. 1 ggn i veckan att borsta är alldeles förlite just nu måste borsta 1/dag. tar jag haden över ryggen så får jag upp jätte mycket, jag kan även "rycka" håret och jag får mycket i handen det tar aldrig slut.
    Det finns ingen bättre mamma än mig till mina barn, precis som du är till dina!
  • Baggis

Du kan testa laxolja, då inte på pälsen utan som tillskott.

Sen finns det även nåt i pulverform som jag vet min mor använde på deras hund när han fällde massor..minns tyvärr inte vad det hette, men köpte det på djuraffär och blandade i maten...blev jätte fin i pälsen av det iaf!!

• Giz the wiz

hahaha fast det är ju en blandning på dom raser som hårar mest (nja nästan iaf) jämten är vidrig rent ut sagt... hade en blandning på jämt, labb och schäfer å hon sluta ju aldrig fälla, var bara lite mindre i perioder.

schafer/jämt blandningen hade jag god lust att doppa i lim eller ngt, folk hade stora tussar hängandes i strumpor å byxbakar efter ett besök hos oss.

• mysmatte

det finns ju en vitamin som man kan ge hunden så ska den fälla mindre kommer inte på vilket just nu tror det är B 12 min golden tik fäller jämt hår, tycker man damsuger varje dag men det blir mycket hår i alla fall.

• Bisquit

Hyr ett gallersläp, ställ hunden baklänges i släpet, ut på motorvägen.
    Kör fram å tillbaks till typ södertälje )( om du bor i sthlm )

Klart!

Har en husky som fäller så in i... så ibland kliar det i fingrarna.

( hej har jag kommit till okq8? Har ni gallersläp? )

Svar på tråden Tips till hund som fäller otroligt mycket.