• Fille Fjonkan

"Överkänslighet" mot myggbett?

Tösen fick 4 myggbett i pannan igår. Idag är hela pannan svullen! Svullnaderna är ca 2-3 cm i diameter och kanske 0,5 cm "höga". Hon ser förskräcklig ut, men säger att det inte kliar eller gör ont. Jag torr ändå att det kliar för hon gnuggar sig i ögonen och uppåt pannan till i mellanåt.

Jag minns nu att hon fick så en gång förra sommaren också, då på ögonbrynet. Dagen efter att hon fått bettet var ögat nästan igensvullnat. I samma veva fick hon ögoninflammation och förkylning, så jag visste inte vad som var vad.

Men nu verkar hon alltså vara överkänslig mot myggbett. Någon som vet något om det? Som är det själv eller har barn som är det? Blir det värre? Bättre? Kan det vara farligt?

Tacksam för svar!

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Svar på tråden "Överkänslighet" mot myggbett?
  • Teskedsmamman

Farligt tror jag inte det är men det kan vara jobbigt. När hon blir större sedan kan Clarityn eller annan allergimedicin hjälpa första dygnet efter betten...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 32
  • Tjejligans mamma

Min yngsta är lite mer känslig när det gäller mygg tidigt på vår/sommaren.
    Har fått veta att de tidiga myggen är lite giftigare.
    Om hon får ett myggbett på benet så sväller det upp ganska mycket,precis som du beskriver att det händer med ditt barn.
    Ett måste i medicin-skåpet är den lilla bedövn.salvan:XYLOCAIN tror det stavas så,receptfri & kostar under 100-lappen på Apoteket. Bra mot getingstick åxå mm

• Fille Fjonkan

Tack för era svar! Xylocain-salva var ju ett smart tips! Det ska inhandlas!

Jag ska tala med BVC och höra om Tösen borde få någon form av allergimedicin nu eller framöver.

• Fille Fjonkan

Usch, nu har 2 av bulorna gått ihop och bildat en enorm svullnad, ca 6 cm i diameter och minst 1 cm "hög". Stackars flickungen min

Hon är vid gott mod, verkar helt oberörd. Men det ser verkligen inte bra ut

• Ellu

Sonen är överkänslig mot myggbett. Första gången vi märkte det fick han två bett på ena foten och hela foten samt en bit upp på benet svullande upp så att han knappt kunde gå.
    Sen dess har han en kortisonsalva att smörja med, Tavegyl och kortisontabletter. Tavegyl hjälper bra och gör att det inte svullnar så förskräckligt.

• Frosk

Jag är själv överkänslig mot mygg och det kan vara riktigt jobbigt! Det har blivit något bättre med åren, men ibland blir det såna monsterbett och man blir helt tokig! Kylbalsam och sånt är ju ganska värdelöst tycker jag. Bedövningssalva funkar bättre!

• Gloire de Dijon

Jag har haft det så hela mitt liv.

Personligen tycker jag inte att du behöver ge flickan några mediciner eller kortisonsalvor om hon inte själv lider av det (skillnad såklart om det svullnar upp så mycket som luel beskriver så att man inte kan gå tex), men det avgör du ju själv.

I mitt fall har det varken blivit bättre eller sämre med åren, men jag vet inte om det är så för alla.

• Fille Fjonkan

Tack för era svar! Jag ska införskaffa myggmedel och använda det flitigt när Tösen är ute på eftermiddag/kväll. Jag ska också kolla med BVC om jag borde skaffa allergimedicin i förebyggande syfte när vi t ex ska till Dalarna - myggornas paradis.

Skönt att veta i alla fall att det inte kan vara farligt, "bara" besvärligt

• Fille Fjonkan

Idag ser hon ännu värre ut. Bulan mitt i pannan sträcker sig nu ner över näsbenet och ögonen är lite igensvullnade

Men hon är glad och oberörd

• Maddeliix

jag hade exakt likafdant när jag var liten.. det var bara jobbigt men gjorde inte ont, men det försvann i viss mån på mig med tiden. nu får jag "bara" jätte stora märken efter betten..

• CherryGirl

Jag var/är överkännslig mot myggbett, det är bättre nu när jag är äldre än vad det var när jag var liten,
    mamma och pappa fick åka till akuten med mig direkt när jag fick myggbett när jag var liten.. så det är inget att leka med om man är jätte allergisk.

• MrsNelson

jag är överkänslig mot mygg, knott, loppor, getingar, humlor...allt som bitts och sticks, har varit det sen jag var liten. För mig hjälper allergimedicin, receptfri kortisonsalva och xylocain, sen har jag kortisontabletter på recept ifall det skulle bli riktigt illa! men nu är ju jag vuxen, vet inte vad för mediciner och sånt man kan ha på barn! Blev getingstucken i armen förra sommaren, den svullnade upp och bultade i 2 veckor trots loratadin, vill inte tänka på vad som hade hänt om getingen stuckit mig på halsen eller något sånt...

• Fille Fjonkan

Usch ja, jag är orolig att hon ska vara allergisk mot getingar också. Det vore ju s**tläskigt! Googlade lite igår och läste då att det inte finns något samband mellan allergi mot myggor/getingar. Så jag har vissa förhoppningar nu att hon tål getingar bättre än mygg... *hoppas, hoppas*

• Tjohalia

vet inte om någon redan skrivit det, men årets första myggor är "giftigare", det är vanligt att man reagerar mer på dom betten. Dom första myggorna brukar även vara större än dom som kommer senare på sommaren.

• Linastrumpan

Jag är också överkänslig mot mygg o knottbett. Får jag ett bett på smalbenet sväller hela benet upp, dessutom verkar det vara så att myggorna älskar mig! Finns det en enda så biter den mig och ingen annan Det har för mig inte blivit bättre med åren, men det är ju lättare att hantera som vuxen. Om jag åker till myggtäta ställen äter jag antihistamin annars äter jag ingen medicin. Vill inte stoppa i mig mer än minsta lilla.
    Det som funkar bäst på mina bett är faktiskt Salubrinsalva och på senare år en salva inhandlad i Indien....Håller till och med de luttrade norrländska myggorna på avstånd

Svar på tråden "Överkänslighet" mot myggbett?