• r78ks

Hur fryser ni in bröstmjölk?

Hej
    Ska börja frysa in bröstmjölk och skulle gärna vilja ha lite tips på hur ni gör. Jag har tänkt frysa in i iskuber för att sedan lägga över i plastpåse när de stelnat. Kan det fungera? Och hur många kuber ska man tina upp sedan för ett mål mat?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur fryser ni in bröstmjölk?
  • mayapirayan

Hej,

När jag frös in mjölk, gjorde jag det i plastburkar av engångsmodell, som vi fick på sjukhuset. Man borde kunna köpa sådana ute någonstans också. Det som är viktigt är ju att de sluter till ordentligt, så det inte blir en massa is i mjölken.

De burkarna vi använde rymde ca 2-2,5 dl. Tog ut en åt gången och det som inte gick åt, sparade vi till nästa mål. Mjölken kan stå ett dygn i kylen ungefär.

Ibland blev det lite "spill", men till slut lärde vi oss dels hur mycket som gick åt, dels hur lång tid det tog att tina upp mjölken.

Hoppas det var till lite hjälp!

Lycka till!
    Camilla

• Kärleksbarn

jag fryser och frös in i sånna där iskuber där ma fryser in isbitar, det vart jag rekomenderad på BVC...

• AMF

Har provat ispåsar och det funkar ganska bra. Har dock fastnat för att frysa in i små palstburkar från ikea som rymmer 2 dl - jag diskar och kokar dem före användning för att sterilisera. Jag tror att mängden varierar mycket från barn till barn. Jag började när min dotter var 2 veckor, då tror jag att hon åt ungefär 60 ml (eller var det 80?) Nu när hon är två månader äter hon 1,25 dl - men som sagt, när det gäller mängden får man nog pröva sig fram. Lycka till, flaskmatning har varit suveränt för oss, det gör att jag kan sova ikapp på helgerna när min man tar nattmatningen!

• MammanMarie

När han inte åt så mkt frös vi in i iskuber. Men när han var några månader o åt en hel flaska så frös vi in direkt i flaskor.

• r78ks

tack för era svar. jag har så himla mycket mjölk så jag måste pumpa ut innan varje amning och då är det ju bra att spara + att min man kan få testa att ge flaska ngn gång.

• Modesty2000

Du vet väl att du kan sälja till neonatalavdelningen där du bor? Tänkte om du har mycket mjölk....

• niiile

Iskuber - Plastpåse = Jobbigt och "tog mycket plats". Samt bökigt!

Började frysa in i vanliga plastbyttor, 1, 1½ och 2 dl; beroende på barnets vikt/ålder/behov. När Mjölken stelnat slog jag in det i plastfolie, därefter staplade dem i en plastpåse.

Tinade upp mjölken i samma typ av byttor, perfekt passform =D

Nu är jag inte något "hygienfreak" (lite skit rensar magen - och jag tror det motverkar/minskar(? risk för allergier), vilket innebär att jag inte kokat byttor eller så. Kokar endast saker när dem är nyinköpta.

• r78ks

Modesty: ja BM sa det igår när vi var där och jag nämde att jag har mycket. Det är ju jättebra! Så de små barnen kan få

Svar på tråden Hur fryser ni in bröstmjölk?