• Förhoppningar

Mäta storlek i skor?

Hur vet man vilken storlek man ska ha till de små i skor?
    Min dotters fötter är nu 11 cm och jag är på jakt efter skor. Många skriver ju ut hur stora skorna är genom mått på innersulan. Vilket är toppen. Men vad blir lagom? Hur mkt större bör måttet på innersulan (än foten) vara för att skorna ska sitta bra? 0,5 cm? 1 cm?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Mäta storlek i skor?
  • Kristin24

mät barnets fot och tala om måtten för expediten..eller så ber du expediten mäta med deras special mått grej.

Go och glad Kexchoklad
  • Förhoppningar

Fast jag tänkte köpa via nätet. Mäta har jag gjort. Men skon måste ju vara lite större än måttet på foten. Men hur mkt större är frågan.

Tack i alla fall.

• Kristin24

ta en halv storlek större då....går ju att skicka tillbaka om det är fel.

Go och glad Kexchoklad
  • linus

1-1.5 cm större brukar vara normalt

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias & Nelly ♥¸.?°´¯) ♥
  • Trossens mamma

skor 1-1,5 cm större. de ska bytas då de är 0.5 cm kvar.

kängor /stövlar 1.5-2 cm större pga tjocksockor osv

Mamma till Lova och Alvin
  • Förhoppningar

Jösses! 1-1,5 cm. Ska de vara så stora!

• Silverstream

1 cm på skor 1.5 på stövlar fick jag lära mig när jag jobbade i skoaffär

• Silverstream

Foten ska ha plats att röra sig, tänk med på att mäta foten när barnet har tyngd på den. Annars blir måttet fel.

• linus

Tänk också på att under sommartid så växer barnet fortare så då går det åt växtmån.

• Silverstream
    linus skrev 2007-05-27 18:51:55 följande:
    Tänk också på att under sommartid så växer barnet fortare så då går det åt växtmån.
    Det är nästan en vetenskap det där massor att tänka på. Tur att barnskor oftast är billigare än vuxenskor.
  • linus

Ja visst är det

jag är uppvuxen i skobranchen... mina föräldrar å farföräldrar har aldrig gjort annat är just sålt skor

• Silverstream
    linus skrev 2007-05-27 19:33:27 följande:
    Ja visst är det jag är uppvuxen i skobranchen... mina föräldrar å farföräldrar har aldrig gjort annat är just sålt skor
    man kan aldrig få för många par
  • HelleBelle

rita av barnets fot på en hård kartong typ såspaket /cornflakes klipp ut o ha i plånboken. Bra när man provar skor utan barnet. Lätta att mäta foten också.

• Förhoppningar

Vi var i skoaffären idag och provade sko till lillan. St 18 sitter bra. De är lite för stora, som de ska vara.
    Men att barnskor är billigare än vuxenskor håller jag inte med om. Kavat är allt annat än billiga. Ligger i 400 kronorsklassen. Det är sällan jag köper skor över 300.

Är nöjd med de sprillans nya Kavatsandalerna jag ropade in på tradera för 225 kr.

• Silverstream

Kavat och Pax är ju alltid dyrare men håller en hög standard och håller oftast längre så det går på ett ut. Klart det finns dyra barnskor med

• linus

Kvalitet kostar precis som på vuxenskor.

Ett par ecco till barn håller suveränt och är väl värda sia pengar tycker jag , även kavat m fl.

Svar på tråden Mäta storlek i skor?