Matematiker se hit! Hjälp!
Snälla någon!
Jag vill räkna ut omkretsen på en yta...
Hjälp mig med detta plz
(Gillade aldrig matte i skolan, men önskar nu att jag lagt just detta på minnet )
Arean är 1100kvm, vad blir då omkretsen?
Snälla någon!
Jag vill räkna ut omkretsen på en yta...
Hjälp mig med detta plz
(Gillade aldrig matte i skolan, men önskar nu att jag lagt just detta på minnet )
Arean är 1100kvm, vad blir då omkretsen?
beror på vad sidorna är, är det en rektangel (dvs olika lång bas och längd)?
omkretsen plussar du bara ihop alla sidor,
arean räknar du ut genom att ta basen multiplicerat med längden.
hoppas det är svar på din fråga?
Jo, men det vet jag ju... fast om jag inte har längden eller höjden eller basen osv. Hur fasen räknar man då?
Arean är ju liksom enklare att räkna ut om jag redan har längden på x och y.
Spelar det verkligen ngn roll om ytan är rund eller triangelformad? Jag har ju redovisat arean i området... men hur får jag fram just omkretsen - dvs hur många meter det är runt hela ytan?
Något fler snille som kan hjälpa?
formeln för omkrets ser olika ut beroende på om det är en triangel, parallellogram eller cirkel du ska räkna på...
¨
bara för att du vet att arean är 1100 kvm så kan du inte veta omkretsen
fasen vad svårt
nej jag kom på det
Ponera att ytan på 1100 är en kvadrat...
Förmodar det är 1100 kvadratmeter som menas och tänker man då arean av en kvadrat som är sidan a gånger sidan a, alltså a i kvadrat.
Går man då bakvägen och räknar ut sidan så blir det 1100 upphöjt till en halv vilket ger, 33,166 avrundat för en sida.
Då har vi ena sidan och för att räkna ut omkretsen som är, a+a+a+a, blir det 33,166 gånger 4 som blir 133 m avrundat.
Alltså omkretsen är 133 m
isåfall x gånger y = 1100 x är samma pga kvadratens lika sidor
då får du plussa dom alla fyra
Du måste veta formen och längderna, annars går det tyvärr inte.
Om du tänker dig att du har 4 plattor som är lika stora och lägger ut dem antingen som 2 gånger 2 eller som 4 gånger 1 så inser du kanske att arean blir lika stor men omkretsen blir olika.
Vad vill du göra? Det kanske är lättare att hjälpa om vi vet vad syftet är.
Ja, det var ju inte långt ifrån mina 133 m!
Ojj, jag såg dig aldrig Zizzla
Men nu såg ja... ja det blev nästan lika
Ja, det är svårt när man inte vet formen men min uträkning funkar ju om det är en kvadrat.