• Anonym

Var hitta uppgifter om en viss person - skulder, prick i registret etc?

Som står ovan, var hittar man sådana personuppgifter och kan man göra det hur som helst (utan särskilt tillstånd)?

• Svar på tråden Var hitta uppgifter om en viss person - skulder, prick i registret etc?
  • Nyfiken gul

Kronofogdemyndigheten - o det är allmänna uppgifter...

• FaithHeavenly

På www.ratsit .se

• Anonym (sniff)

För den som inte klarar av att leva utan att snoka om vad andra tjänar osv kan man som sagt kolla upp varandra på ratsit. Men skynda på, ni som inte vill att den ni snokar om ska få veta det för snart är det slut, snart kommer man få veta om man blir synad. Kanske inte lika nyfiken då??

• FaithHeavenly
    Anonym (sniff) skrev 2007-05-27 20:40:55 följande:
    För den som inte klarar av att leva utan att snoka om vad andra tjänar osv kan man som sagt kolla upp varandra på ratsit. Men skynda på, ni som inte vill att den ni snokar om ska få veta det för snart är det slut, snart kommer man få veta om man blir synad. Kanske inte lika nyfiken då??
    Och varför skrev du som anonym??  Hahaha!
  • Anonym (sniff)

För att jag har rätt att vara anonym, hurså? *höhöhö*?? Jag hör till dem som anser att det är fult att snoka, förstår du...och jag välkomnar och applåderar att det blir ändring på det där med att snoka reda på vad grannen, chefen och andra tjänar!!! Utan att den som blir sniffad på, får veta det alltså...för tjänsten finns kvar, skillnaden är att man inte kan vara anonym längre, förstår du nu?

• FaithHeavenly

Jag tror i allra högsta grad att du oxå tycker om att "snoka" som du kallar det. Med extra stor tanke på att du är anonym här så verkar du endast vilja ha en diskussion.

Visst är det bra att det inte ska vara offentligt att se andras uppgifter men NÄR de finns tror jag att även du kikar lite.... hehe

• sagan500

Det är väl JÄTTEBRA att kunna kolla vad andra inom samma yrke tjänar. Det passar mig percis när jag ska löneförhandla. Vill man kolla tycker jag det är helt ok. Varför är det så hemligt vad man tjänar?

/anna

• FaithHeavenly
    sagan500 skrev 2007-05-29 11:45:44 följande:
    Det är väl JÄTTEBRA att kunna kolla vad andra inom samma yrke tjänar. Det passar mig percis när jag ska löneförhandla. Vill man kolla tycker jag det är helt ok. Varför är det så hemligt vad man tjänar?/anna
    Det handlar mer om att det inte ska vara offentliga uppgifter. Om man nu ska löneförhandla går det ju oxå bra att ta det direkt med de man jobbar med!
  • Anonym (sniff)

Jag är i min fulla rätt att vara anonym här! Det är kränkande att du pga min anonymitet drar slutsatsen att jag tillhör den skara som inte skäms för att kolla upp sin bekantskapskrets via ratsit och liknanke! Mycket kränkande, faktiskt!!! Det skulle aldrig falla mig in att kolla upp någon på det sättet, likaväl är det otänkbart för mig att snoka i patientjournaler osv! Kanske svårt för dig att förstå, men vissa HAR vett nog att avstå från sånt där...

• FaithHeavenly
    Anonym (sniff) skrev 2007-05-29 21:47:11 följande:
    Jag är i min fulla rätt att vara anonym här! Det är kränkande att du pga min anonymitet drar slutsatsen att jag tillhör den skara som inte skäms för att kolla upp sin bekantskapskrets via ratsit och liknanke! Mycket kränkande, faktiskt!!! Det skulle aldrig falla mig in att kolla upp någon på det sättet, likaväl är det otänkbart för mig att snoka i patientjournaler osv! Kanske svårt för dig att förstå, men vissa HAR vett nog att avstå från sånt där...
    Men du... det ÄR inte att snoka så länge det är offentliga handlingar.
    Tycker du det är att snoka även när man går in på hitta.se eller eniro o kikar upp gamla klasskamrater? 
  • garttin80

Men åh, vad spelar det för roll?
    Jag fattar inte att en del är så himmelens hemlighetsfulla och vill gömma allt?
    Vaddå spelar man rik och är fattig eller?
    Det verkar ju nästan så.

Ja, mej får ni väl kolla upp bäst ni vill iaf...

Låt folk kolla...

• Anonym (eira)

Om man nu har någonting man gärna vill dölja, då tycker man nog inte om ratsit! För det har blivit så enkelt för alla att kolla där.
    För min del får folk gärna kolla mig så mycket de vill, varför skulle jag bry mig!?
    Det där med att kolla kollegors lön innan man ska löneförhandla själv är nog däremot lurigt...
    Mina kollegor skulle iaf bli väldigt förvånade över min höga lön...
    Men så jobbar jag också massor! Utöver mitt vanliga jobb så jobbar jag extra på mitt f.d. jobb, jag är stödfamilj, personlig assistent + att jag tar emot sommarbarn. Min årslön är VÄLDIGT hög om man jämför med grundlönen i mitt ord. jobb.

• Anonym (sniff)

Den som inte tycker att det spelar någon roll att den som blir uppkollad får veta att man kollar upp personen, den har min respekt. Då står man för sin nyfikenhet. Öppenhet åt bägge håll har jag inga problem med!!! Om du vill kolla upp mig, och jag får veta att du gör det..., fine. Men det är inte ok om du kan snoka reda på det utan att jag får veta om det. Då liknar det fönstertittning, eller en sån som luktar i andras underkläder...usch!

• beEMbe

Varför kan man bara inte fråga  vad andra inom samma yrke tjänar?

Svar på tråden Var hitta uppgifter om en viss person - skulder, prick i registret etc?