• tyla

Hålla in magen?

Läste i senaste numret av MåBra ett tips att man skulle gå runt och " hålla in magen" hela tiden och på det sättet träna de inre magmusklerna.
    Jag undrar om det verkligen kan funka, är det bra träning??

Det känns ju logiskt som att om jag går och håller in magen hela tiden, kanske den till slut håller sig så men ändå.. är jag skeptisk.

vad tror ni??

• Svar på tråden Hålla in magen?
  • blommanigbg

Ska testa det från o med nu...

• Carre

Morsan mi har alltid sagt åt mig att hålla in magen, men det gör jag inte för lathet. Hon har gjort det hela sitt liv och jag kommer ihåg att hon har alltid haft en fin platt mage.. det är först nu vid 60-ålder som hon har sluta bry sig så mycket, men nog tror jag det funkar

• Vickan I

Jag har alltid gått och spänt magen lite. Inte dragit in den direkt men hållt den spänd.

Detta är något som jag aldrig tänkt på förrän jag läste någon liknande artikel för ett tag sedan. Vet inte om det beror på detta, men jag är en lycklig ägare av en mage som är platt som en pannkaka!

• Bettiz

Det borde ju funka, men hur andas man då? För man ska väl "andas med magen"?

• tyla

hmm, att andas är viktigt ja.
    jag tror att det då gäller att andas med magen spänd helt enkelt, även om den kanske inte är indragen.. om du förstå hur jag menar?

för som många säger så kan man ju spänna magen också, vilket i min mage iaf, inte är riktigt samma sak som att dra in den..

• lillagryn2

Man ska inte andas med magen om man inte är född med lungorna där. När man rör sig ska man dra muskeln som går runt midjan nära ryggraden. Kolla min presentation för en bättre beskrivning

• tyla

lillagryn2- skrev du den nu?

jag har även hört från min sjukgymnast att jag ska dra in de här tvärgående musklerna för att slippa ha ont i ryggen.

men är det ngt speciellt man ska tänka på? kan man inte bara hålla in o spänna lite? kan man göra fel?

( och, FÅR man smalare mage av det här i längden??)

• lillagryn2

Man behöver öva på att enggera hela muskeln, men "fel" blir det inte, overksamt i såna fall. Jag har en liten text med överskrift bålstabilitet på min pres, ett litet test för att se om man har en frisk trA

Man håller inälvorna på plats med en stark trA vilket ger en slankare siluett

• blommanigbg

Man borde få mer tränade magmuskler i alla fall.. Eftersom man spänner dem...

• lillagryn2

all coreträning, pilates mm går ut på att engagera trA och bäckenbotten först.

• MissJune

Jag går hela tiden med spänd mage (tänker inte på det) och jag har en platt mage.. Kanske beror på det?

• fenomena83

Jag har dragit in min mage sen jag va 13 och jag har minsann då ingen platt mage (snarare pizzadeg!)!
    Fast om man är smal i övrigt så kanske det funkar, hjälper ju inte om man redan är som ett berg, då behövs det nog mer än att bara dra in magen

• lillagryn2

Fettet försvinner inte men magmusklerna blir starkare.

Svar på tråden Hålla in magen?