• Soffen

Är det lämpligt att ha en pool precis bredvid husfasaden?

Jag undrar om någon vet om det är lämpligt att ha en ovanjordspool bara några dm från husfasaden? Vi ritar just nu på några projekt vi vill göra i framtiden och jag vill gärna ha en pool inbyggd i ett trädäck. Den kommer alltså inte att vara nergrävd mer än någon dm, resten blir inbyggt i trädäcket. Men är det "farligt" att bygga den så nära huset?

• Svar på tråden Är det lämpligt att ha en pool precis bredvid husfasaden?
  • Soffen

Jag har sökt på andra poolinlägg och det var nästan ingen som fick något svar av andra. Det verkar som om även denna tråd kommer att dö nu Och jag som är så sugen på att veta om det är möjligt att bygga pool så nära huset

• Venusmannen

Skulle poolen av olyckshändelse gå sönder, så är det ju ingen succé att få så stora mängder vatten precis vid husgrunden.

Vi håller på och bygger en liten pool, hälften nedsänkt. Vi valde att sätta den drygt 3 meter från huset.

• FixarFrasse

Såklart; allt går att göra om man gör det på rätt sätt.
    Allmänt så är det inte lämpligt att ha poolen så nära.
    Det är inte sannolikt att poolen spricker med en enda smäll så allt vatten rinner ut samtidigt, men man ska ju inte utesluta risken för t ex vandalism (Någon drar en kniv i den)

Har man avrinning bort från huset plus en välskyddad fasad med platonmatta o s v är risken ganska liten.
    MEN den stora frågan är nog: OM det händer en olycka (om än med liten risk; är du beredd att stå för kostnaden själv TÄNK PÅ att en standard husförsäkring INTE täcker vattenskador om de är orsakade av inträngande vatten utifrån.
    Det beror ju också vad man har innanför väggen, har man en fet gillestuge kanske man inte sätter poolen precis utanför, har man däremot bara en fasad med t ex krypgrund är det inte så stort problem

• Soffen

Tack för svaren! Jag mejlade en poolleverantör med samma fråga och han svarade att man rekomenderade en halvmeter från fasaden. Men om ngt skulle hända så räcker ju knappast 50 cm. Och ja, vi kommer att bygga en fet gillestuga i källarrummet precis bredvid/snett under poolen. Ja, ja....vi får se hur vi gör. Vi är ju bara i tankestadiet ännu så det finns mycket att kolla upp. Tack för hjälpen dock!

• pellesmatte

tror att vi har ca tre meter till huset från vår pool , men när man kollar runt på olika pool forum så ser man många som har mycket nära huset .

• abnocto

Har svårt att tro att det skulle vara bra för fasaden bredvid att få klorvattenstänk på sig ständigt, även om poolen är hel. Trots allt kan man ju bygga en pool inomhus och vad händer om den går sönder???? Så om man bara skyddar som man ska kan man nog ha den var man vill, fast man bör tänka på konsekvenser...

Svar på tråden Är det lämpligt att ha en pool precis bredvid husfasaden?