• vill ha en 08 bebbe

Hur ser jehovas vittnen på begravningar?

Tänkte bara höra om det finns ngn som är insatt i jehovas vittnen och som kan berätta hur jehovas vittnen ser på begravningar...Är det ok att gå på en begravning om man är med i jehovas vittnen?

• Svar på tråden Hur ser jehovas vittnen på begravningar?
  • rasajj
    vill ha en 08 bebbe skrev 2007-05-27 23:11:44 följande:
    Tänkte bara höra om det finns ngn som är insatt i jehovas vittnen och som kan berätta hur jehovas vittnen ser på begravningar...Är det ok att gå på en begravning om man är med i jehovas vittnen?
    Varfor skulle de inte fa ga pa begravningar?
  • Sallisen

Självklart är det okej att gå på begravningar. Varför skulle det inte det? Även vittnen dör och begraver sina döda.

Jag har varit på begravningar både i våra egna lokaler och i en vanlig svensk kyrka.

• tilda den vilda

jag måste passa på att fråga dig sallisen får ni vara med på begravningar i sv-kyrkan? eftersom jv annars inte får delta på skolavslutningar? eller har jag fel eller ?

• Jag är den bästa mamman dom har

jehovas får väll vara med på skolavslutningar har många vänner sedan barndomen som var med på alla skolavslutningar. och visst får dom gå på begravning i svenska kyrkan man får sörja en vänn/familjemedlem även om dom inte är med i jehovas alla kan inte ha samma tro

mamma till tre 0212, 0408, 0701 Kanske en 08
  • Sallisen
    tilda den vilda skrev 2007-05-28 08:37:39 följande:
    jag måste passa på att fråga dig sallisen får ni vara med på begravningar i sv-kyrkan? eftersom jv annars inte får delta på skolavslutningar? eller har jag fel eller ?
    Man väljer själv hur man vill göra. För mig var det ingen stor fråga, jag var där helt enkelt mest för de efterlevandes skull (det var en tragisk historia) och jag deltog inte i själva akten på nåt vis och sjöng inga psalmer. Men vi var där för att stötta dem som blivit kvar...

Skolavslutningar har jag varit med om i mängder, inte alla äger ju rum i kyrkor! Men jag förstår hur du menar. Skolavslutningar tycker jag personligen borde äga rum i skolan och inte i kyrkan, vad har kyrkan med skolan att göra?!
  • tilda den vilda

jag håller med dig sallisen jag försår inte varför skolavsl,har med kyrkan att göra.

• Sallisen
    tilda den vilda skrev 2007-05-28 08:47:44 följande:
    jag håller med dig sallisen jag försår inte varför skolavsl,har med kyrkan att göra.
    Nä, det är lite konstigt.
  • rasajj

Sallisen, jag maste fraga.. Varfor skulle det inte vara ok att sjunga med i psalmerna? Det ar ju sanger att ara Gud och Jesus.

• Sallisen
    rasajj skrev 2007-05-28 14:43:10 följande:
    Sallisen, jag maste fraga.. Varfor skulle det inte vara ok att sjunga med i psalmerna? Det ar ju sanger att ara Gud och Jesus.
    Det ser jag mer som en akt av gudsdyrkan, att sjunga med i de psalmer som tillhör den kyrkan. Och eftersom jag inte håller med om deras lära så sjunger jag inte heller med i deras sånger.

De allra flesta icke-JV som kommer till våra möten sjunger ju inte heller med i våra sånger, så jag antar att de tänker likadant!
  • rasajj
    Sallisen skrev 2007-05-28 15:22:30 följande:
    Det ser jag mer som en akt av gudsdyrkan, att sjunga med i de psalmer som tillhör den kyrkan. Och eftersom jag inte håller med om deras lära så sjunger jag inte heller med i deras sånger. De allra flesta icke-JV som kommer till våra möten sjunger ju inte heller med i våra sånger, så jag antar att de tänker likadant!
    ok.. Jag forstar inte riktigt hur du menar.. Men accepterar ditt svar.. Personligen tror jag att de som besoker JV moten, inte sjunger med, for de kan inte sangerna? Skulle iallafall vara min forsta tanke..

Vad galler Guds dyrkan, sa ar ju det nagot positivt, och aven om jag inte heller haller med om allt som sv Kyrkan lar, sa dyrkar jag ju Gud ocksa. Och prasten kan ju inte garna tala om att jag maste tanka treenighet, nar jag sjunger psalmen

Vad jag menar ar att jag sjunger inte sangen for forsamlingens skull, utan jag sjunger till Gud. Och da spelar det ingen roll i vilken lokal jag sitter, eller vem som leder sammankomsten. Det ar mitt hjarta som raknas!

Sa tanker jag iallafall!
Svar på tråden Hur ser jehovas vittnen på begravningar?