• Little V

hur länge får man flyga som gravid?

Hej

Min mamma berättade för mig idag att hon skulle vilja bjuda oss på en resa tillsammans med dem i vinter.
    Jättekul, verkligen!

Nu är det så att jag och sambon försöker bli med barn, och jag försöker planera lite så att ett (förhoppningsvis) plus inte förstör planerna.

Hur länge får man resa/flyga som gravid? till vilken vecka? är det olika? bestämmer flygbolagen det eller finns det några riktlinjer alla går efter?

Som det ser ut nu planeras resan till nov.. och vi har inget plus än.

tacksam för svar
    kram

• Svar på tråden hur länge får man flyga som gravid?
  • Leeloo

Det är olika för alla, men v 28 är vanligt har jag för mig. Att man inte får flyga efter den veckan alltså.

Eyy woman! I think you left your panties in my kitchen..
  • Little V

ok, då verkar det som sagt vara olika då...
    kanske man måste ringa runt och kolla...

tror ni det beror på hur långt man ska åka? om det t.ex. är skillnad på antalet veckor om man åker till London eller Thailand?

Om vi åker den veckan vi pratat om och om vi lyckades pricka rätt denna månaden skulle jag i så fall vara i vecka 29 när vi kommer hem..

jobbigt att planera såhär då vi samtidigt inte vill att någon ska veta att vi försöker.

• Grodan Soda

Det ÄR olika mellan olika flygbolag. Ring och hör.

• Little V

tack danstina, då var det som jag trodde..
    jobbigt, men då får man väl smussla ut mer info från mamma så man kan ringa och kolla.

• pjuuh

De flesta reguljära flygbolagen tillåter att man flyger fram till det är fyra veckor kvar till förlossningen. Men det är som sagt olika från olika bolag. Efter vecka 28 ska du ha intyg med dig. Dessutom gäller inte den vanliga hemförsäkringen efter vecka 28. Du kan teckna en speciell försäkring fram till vecka 32. Jag känner inte till något bolag som medger försäkring efter vecka 32, men det kan ju finnas. Sen finns det en hel del andra saker att tänka på om man flyger efter vecka 28/försäkring/EU/vård/hemtransport.

Det finns en massa bra trådar om detta sen tidigare, vad man ska tänka på. Jag kan bara säga att jag inte skulle flugit utanför EU efter vecka 28 pga eventuella vårdkostnader och hemtransport av bebis osv. Men det är jag, och var och en måste ta ställning till själv hur man ska och kan bekosta worst-case-scenario om det inträffar.

• Booblie

Vilket sammanträffande...jag och min sambo är i exakt samma situation fast min familj vill bjuda oss i oktober och vi ska försöka med bebis nu i juni...lite kul att hitta en tråd om samma situation...=)

• Billabong

Reglerna skiljer sig åt mellan destinationer och flygbolag. Inom Sverige får du flyga länge, inom Europa får du flyga längre än om du flyger interkontinentalt (mellan kontinenter).

Så ring bolagen och hör innan ni bokar.
    Det du också måste kolla är vad som gäller försäkring. Även om flygbolaget tilltåer dig att flyga så kan det bli så att du själv får betala den miljon det kanske kostar om flyget måste mellanlanda pga komplikationer, då måste förlösas och barnet hamnar i kuvös i ett par veckor/månader. Så, glöm inte den viktiga "detaljen"!

Trevlig resa!

• Little V

allt detta är ju lite svårt då det inte är vi som bokar, utan mamma... men jag får väl luska lite... skönt att veta innan i alla fall då kanske man kan påverka veckorna hon vill åka i alla fall

• Augusti Blomman

Jag ska flyga NYC -ARN nu på fredag och kommer då vara ii vecka 27 + 1, flyger med sas och behöver inget intyg. Men nåt annat som är viktigt att tänka på är att när du tecknar försäkring som gäller längre än den vanliga om det skulle bli aktuellt. Gouda tex har en som gäller längre än vecka 28, då gäller inte den för vård utav det förtidigt födda barnet. Vilket troligtvis är nödvändigt om man får barnet för tidigt. Försäkringen täcker enbart förlossningen. Jag kollade med dem om de hade nån som täckte barnet med, men det fanns inte och hon jag pratade med sa att hon inte trodde att det fanns på marknaden.

• pjuuh

Åker man inom EU el till något samarbetsland så täcks även bebisens vård av det offentliga, oavsett vecka, däremot inte transport hem. Så om man exvis behöver ta sig hem med ambulansflyg eller ha en kuvös med sig (eller i värsta fall transportera en kista *usch*) så får man bekosta det själv. Det kan kosta skjortan även om det bara är en kort sträcka. Bra att tänka på så att det inte blir en otrevlig överraskning om det värsta skulle hända.

Om jag vore som du skulle jag försöka styra till det så att ni kommer hem innan vecka 28. Jag bokade en resa och skulle vara i vecka 27 och allt var frid och fröjd. Sen gjorde jag ultraljud och blev flyttad så att jag hamnade i vecka 29 de sista dagarna på resan. Det hade jag inte tänkt på skulle hända, men jag åkte ändå efter att ha kollat upp allt detta med försäkringar och annat. Men det var en mycket kort resa inom norra Europa.

• Little V

känns som det bästa, för resans skull, vore om vi inte plussade denna månad utan nästa, då slipper jag oroa mig för veckor och sånt, man vill ju inte att något ska gå fel när man är så långt bort (vår resa är tänkt till asien)
    tack alla för att ni hjälpt mig i alla fall

Svar på tråden hur länge får man flyga som gravid?