• Irres mamma

Skalbaggeinvation i skafferiet!!!! HJÄLP!

Kanske inte rätt ämne för denna fråga men hittar inget bättre.

Någon annan som haft mjölbaggar/brödbaggar i skafferiet? Har sedan vi flyttade till denna lägenhet för åtta månader sedan besvärats av att ibland ha hittat små skalbaggar i skafferiet - i marsansåspulvret i vällingpaketet osv.

Idag fick vi klart för oss att skalbaggar invaderat hela halva skafferiet. Jag skulle göra rårakor av Ekströms pulvervariant(halvfabrikat). Det såg ut som små maskhål henom pappförpackningen och genom pulverpåsen däri å jag pratar inte om två hål eller så - utan snarare 50 per pulverpåse. Hälde ut innehållet på en tallrik för att försöka studera en insekt för att kunna artbestämma dem med hjälp av Anticimex hemsida. I pulvret kryllade av vita larvet å det var kokongskal å bara sååå vidrigt!! Rårakepulvret var de små rackarnas barnkammare!!

Nu har vi gått igenom hela vårt matförråd paket för paket, tex siktat florsockret genom sil för att se att det inte var angripet och slängt en massa angripen eller misstänkt angripen mat. Det mesta av mjöl, flingor och gryn mm har vi slängt för att vara på den säkra sidan. Vi har också tvättat ur skafferiet grundligt med hett vatten och diskmedel. Allt som kan tänkas angripas har vi packeterat in i täta burkar/plastpåsar.

Nån annan som varit med om detta?? Fick ni bort dem? Hur??

• Svar på tråden Skalbaggeinvation i skafferiet!!!! HJÄLP!
  • lillagryn2

plastburkar och noggrann städning ofta

• Mysluvan

Jag fick mjölbaggar från affären (i ett paket alltså) fick rådet att slänga allt i skafferiet som inte var i tätslutande burkar..
    Tråkigt och lite smådyrt men dom försvann.

Nu mer har jag allt i burkar eller en plastpåse knuten runt paketen..

Många är kallade, få är utvalda.
  • Hint

Vi hade mjölbaggar, skitäckligt och jobbigt och tråkigt Ringde Antisimex och de kom och sprutade på medel. Men vi slängde rubb och stubb innan. Sen skulle medlet ligga kvar i några dagar, veckor minns inte. Men vi har låtit det ligga kvar, typ ett år sen, är jättenojig att de ska komma tillbaka! Ville nästan flytta härifrån bara för det, uscha!

Men ring antisimex!!

• Hint

Förresten, ring så fort som möjligt, vi hade oxå sett såna ibland men tänkt att det skulle ge sig - men det blev bara värre!

• hallon2

Jag hade i min förra lägenhet! *Blääää* Slängde allt! Skurade rent och köpte nytt - dom kom inte tillbaka!

Ringde då anticimex och dom sa att dom kommer med ett paket utifrån och att det kan ta ett bra tag innan man ser dom kräla runt, och att det bara är att släna rubbet i skafferiet :(

Nu har jag alla paket i en plastpåse med klämma - för att vara på den säkra sidan :)

• Irres mamma

Oj då! Låter som våra klena försök inte kommer räcka. Ska nog slänga lite till mat i morgon då. Hint: Vad kostade det att få hjälp från Antisimex?

Vi är rätt bra på att hålla rent, men alla mjölpåsar, knäckrebrödpaket och annat står alltid mer eller mindre öppnade.

URK!! Har inte alls lust att ta tag i detta just nu. Har en 5-månaders baby med feber.

• Hint

Nej, det är nog inte värt att hoppas att ni kan lyckas få bort dem själva. Vi bor i hyresrätt så det kostade 0:-. Det var fastighetsägaren som stod för kalaset.

• Irres mamma

Behöver man slänga precis, precis allt? pasta? salt? pärlsocker?

• Hint

Vi slängde allt. Verkligen allt. Men det beror nog på hur nojjig man är Fråga Antisimex om det oxå när du ringer.

• Irres mamma

Vi bor i hyresrätt så då kanske det finns chans att det blir gratis för oss också.

• Hint

Ja det måste det nästan bli! Det behöver ju inte ha kommit från eran lägenhet från början ens en gång. Har ni nån klisterlapp i trapphuset med nummer till antisimex eller motsvarande skadedjursbekämpningsföretag? Vi har en klisterlapp där alla namn står.

• Irres mamma

La ni all mat i frysen ett dygn innan ni slängde den? Står så på Antisimex hemsida - men det var inte möjligt för oss. Då hade vi fått slänga massa fysmat först för att få in äckelmaten från skafferiet i frysen.

• Irres mamma

Bor hos kommunalt bostadsbolag så de har säkert bra skadedjursförsäkring. Ska ringa i morgon.

• Irres mamma

Någon som lyckats få bort skalbaggar själv?

• Hint

Jo vi la nog vissa grejer i frysen innan.

• Irres mamma

Anticimex kommer på måndag. Tyvärr måste jag å min bebis sova borta två nätter eftersom barn under två inte får vara hemma efteråt. Enligt anticimex. behöver jag bara slänga den mat som är angripen. Vill man kan man lägga övrig skafferimat i frysen i dubbla plastpåsar i tre dygn för att vara på den säkra sidan.

• Irres mamma

Ville bara berätta att vi hade Anticimex här för en månad sedan å har inte sett en levande skalbaggae sedan dess. Happy End! (Tror ja i alla fall.)

Svar på tråden Skalbaggeinvation i skafferiet!!!! HJÄLP!