• Boppers

Ögonfluss

min dotter vaknade idag med röda blanka ögon och ett öga som hade klibbat ihop,fick badda lite med vatten för att det skulle gå att öppna upp.

Undrar om det finns recept fri behandling på ögonfluss eller om man måste åka till en läkare??

• Svar på tråden Ögonfluss
  • Axels och Annies mamma

Tror att du måste åka till Bvc iallafall, har för mig att sköterskan där får skriva ut ögondropparna för behandling.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Boppers

okej.. sitter i telefon kö nu till bvc

Tack för hjälpen

• 3xE

En Överläkare på Östra Sjukhuset tyckte att man bara skulle badda med ljummet vatten.
    Våra barn hade också det och det e svårt att få bukt med eftersom det smittas.

• fanny20

badda med ljummet vatten är det besta har jag hört. Har du fått nått annat svar från bvc nu?

Att ögonflush smittar finns det delade meningar om, när jag hade det så smittade det inte fick jag höra av vc med de som har små barn säger att det smittar massor. Vad jag förstått så är det ju förkylningen som satt sig i ögonen istället för näsan. Så jag tror det smittar som vanlig förkylning. Min son hade ögonflush i ett dygn!! sen var det borta i ögonen men han var lite täppt i näsan istället.

• Boppers

har inte fått svar på bvc än,de ska ringa upp mig vid elva tiden,funderar oxå över om det smittar,har juoxå  en liten  kille på två månader .Undar oxå om det kan vara ok att vara ute en stund,hon är ju helt pigg förutom ögonflussen.

Någon som vet??

• Boppers

tvätta med vatten med jämna mellanrum hela dagen och ge näsdroppar på kvällen,de hjälper till att vidga tårkanalen.

Smittar vid direkt kontakt eller om man anväder samma handuk.

Helt ok att vara ute om det inte blåser så mycket,detta va det sköterskan sa till mig

Svar på tråden Ögonfluss