• balerina

Lite frågot kring namngivningsceremoni

Jag har precis blivit mamma och sitter nu och funderar lite på det här med dop...
    Varken jag eller min sambo är troende så vi har tänkt ha någon form av namnceremoni/välkomstkalas för vårt barn istället. Nu undrar jag bara: om vi inte döper vår tjej, får vi inte begrava henne i k:an då?? låter ju som ett jättetråkigt ämne att disskutera..men jag känner så här: vill vår dotter vända sig till svenska k:an när hon blir äldre, (eller vilken religion hon nu kan tänkas bli intresserad av) tex konfirmera sig osv så kan hon få ett kristet dop då om hon vill och tillika gifta sig i k:an en vacker dag. Men vad gör man om hon dör? Ursch jättehemska tanke men OM? Då vill jag nämligen begrava henne i k.an tror jag för jag känner inte till några andra alternativ. Tacksam för svar.

Moas mamma
  • Svar på tråden Lite frågot kring namngivningsceremoni
  • Cindra

Man kan döpas när som helst i livet och om er dotter vill konfirmeras så sker dopet någon gång där innan själva konfirmationen. Min dotter har en kompis som gjorde så!
    Vad gäller begravning så tror jag det är så här: det har inte med dopet att göra utan ifall man är medlem i svenska kyrkan eller inte. Om man INTE är medlem måste man iaf betala en begavningsavgift (för plats på kyrkogården) och jag TROR man får ha begr. cermonin i kyrkan, men jag vet inte säkert.
    Jag antar att du och din man är medlemmar i svenska kyrkan (även om ni inte är troende!!) och då får ni givetvis ge ert barn en kyrklig begavning om ni vill, oavsett om hon är döpt eller inte!
    Vid giftemål räcker det att den ena parten är medlem i svenska kyrkan för att paret ska få gifta sig i kyrkan!

• Linneablomman

Det är naturligt att tänka på döden när man precis fått barn. Ganska jobbigt... men plötsligt inser man hur skört livet är...

Precis som att man kan gifta sig borgerligt kan man också få en borgerlig begravning. Det finns personer på kommunen (oftast) som håller i borgerliga begravningar.
    Som ovanstående skrev så betalar man en begravningsavgift om man inte är medlem i Svenska kyrkan så att man i alla fall får bli begraven på en kyrkogård.
    På många kyrkogårdar finns det begravningskapell där man kan hålla begravning istället för i en kyrka.

Vi hade namgivningsceremoni för vår dotter igår. Det blev jättelyckat Stämningsfullt och fint med många fina dikter.

Lycka till!

• balerina

Supertack för era svar!!! Kram Tina

Moas mamma
Svar på tråden Lite frågot kring namngivningsceremoni