• Lisa79

Kan man ge jordgubbar till 5,5 månaders?

eller är de sånt man bör akta sej för pga allergirisken?

• Svar på tråden Kan man ge jordgubbar till 5,5 månaders?
  • nelie

det ska man helst vänta med...

• nelie

tror man ska vänta tills dom är runt året...

• joyan

Har också hört att man ska ta det lugnt med jordgubbar, vet dock ej hur länge.

• korven72

Jag hade väntat. Det är inte värt att så små barn det även om dom tycker att det ser gott ut.

• Lishon

Man kan ge men prova försiktigt första gången och se hur barnet reagerar. Det kan bli röda prickar runt munnen och det är inte tecken på allergi men det är ju ett starkt ämne i. Om hon/han reagerar kraftigt så kan du vänta tills h*n är lite större. Det är samma med paprika, tomater och nypon.

• Lishon

Jag ser här att många säger att man ska vänta men enligt livsmedelsverket kan man prova försiktigt och reagerar inte barnet så mycket är det ingen fara.

• nelie

kommer inte ihåg vart jag har läst att man ska vänta, men många barn reagerar ju på just jordgubbar. vi provade först nu när sonen är 11 mån och han reagerade inte på dom :O) men man kan ju göra lite som man vill.

• Lishon

nelie: Ja det beror på hur de reagerar. Är det bara prickar runt munnen är det ju inte farligt, det är ingen allergireaktion, så då är ingen fara skedd.

• futura

En fråga: Min son som är 7 månader tål inte komjölk och vi ger honom soja yoghurt med jordgubbssmak. Den kna ju inte vara samma sak som att ge färfksa jordgubbar eller? Han reagerar inte alls på yogurten.

• millan1977

Jag gav min son jordgubbar i helgen, han är 7 månader. Prövade med lite på fredagen, ingen reaktion tills på lördag morgon så då fick han mumsa på Han tycker verkligen att det är hur gott som helst!!

• MartinaE

men det finns ju burkmat med jordgubbar så det borde väl inte vara nån fara =)

• Lishon

futura: Kan inte tänka mig att det skulle vara samma sak som färska jordgubbar och dessutom så reagerar han inte så det är nog ingen fara.

• twinmamma

Vi har gett våra barn jordgubbar ett bra tag..Visserligen bara frysta men de har inte reagerat på något..Tvärtom så älskar de det..
    Så fort de kommer svenska jordgubbar så ska de få smaka på färska...

• mianf

Ger min son jordgubbar dagligen till gröten och han älskar det har aldrig sett ngn reaktion hos honom.

• mammatillpojkar

nicolas va 6 månader första gången när han fick jordgubbar (då frysta) i smoothie

• fjunis

Vår tjej provade jordgubbar (gjorde egen päron/jordgubbspuré) när hon var ca 5 mån - hon reagerade inte.

Från slv.se

Rödorange frukter och grönsaker
    En del barn kan reagera mot rödorange frukter och grönsaker som jordgubbar, tomater, nypon och paprika. Det yttrar sig ofta som röda prickar runt munnen eller irriterad hud. Sådana reaktioner beror oftast inte på allergi. Om du avvaktar en tid och sedan provar i små mängder igen, när barnet är lite äldre, går det troligtvis bra.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV#Rödorange

Svar på tråden Kan man ge jordgubbar till 5,5 månaders?