Cerazette vid amning
Fick minipiller utskrivet av BM vid efterkontrollen, Cerazette. Hade innan tänkt att "aldrig mer p-piller" men BM lyckades övertala mig. Fanns för övrigt inget annat preventivmedel som man kunde använda under amning (förutom kondom då). Cerazette rekommenderas ju just vid amning dessutom.
Började med tabletterna för precis en vecka sedan och efter några dagar började jag få mensvärk, har känt det flera dagar nu. Funderar på om pillren kan sätta igång mensen tidigare än jag hade fått den annars. Inte kul. Vill inte alls ha tillbaka mensen ännu. Dessutom verkar det som de där tabletterna kan ge en hel del mensstrul framöver, om man inte har turen (tror det var 20% av alla som använde Cerazette) att inte få mens ALLS. Men risken finns också att man får större blödningar. Dessutom kommer de tydligen oregelbundet om man får mens med tabletterna.
Vet inte hur jag ska göra. KÄnner redan nu att jag egentligen ju inte ville äta p-piller nåt mer. Hade ställt in mig helt på spiral, men då får jag ju vänta tills efter amningen. Men det är ju ok. Är ju inte hela världen att använda andra preventivmedel.
För övrigt har jag från flera ställen hört att Cerazette inte ger fullgott skydd mot graviditet, flera som blivit gravida som ätit det.
Sen står det ju faktiskt att en del av hormonet går ut via bröstmjölken till barnet. Och även om man inte hittat något om att barnet påverkas av det, så känner jag mig inte helt säker ändå.
Så, jag är i valet och kvalet om jag ska avbryta det hela och sluta ta tabletterna. Samtidigt är jag rädd att om jag gör det så kommer mensen som ett brev på posten pga att jag slutar med tabletterna.
Någon som har erfarenhet av dessa tabletter och kan råda mig i hur jag ska göra?