• FrökenNorkok

Någon som jobbar/jobbat på café??

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av att jobba på café?? Är intresserad av att få veta lite vad man tycket om jobbet och vad lönen låg på och så.. =)

• Svar på tråden Någon som jobbar/jobbat på café??
  • FrökenNorkok

Finns det faktist ingen som har nån erfarenhet av cafeér??

• TheShitIsBananas

Jag jobbar på café! Min lön är ganska dålig (jag är däremot timmanstäld, är nog bättre heltidslön) jag har 85kr/h och ob är 15 kr, semesterersättning på 12%.
    Jobbet har sina stunder men mestadels är det inte särskilt kul... Det värsta är nog hur endel kunder beter sig, de kan kalla en "jävla pucko" för att deras [valfri produkt] är försenad, för kall, för varm eller inte smakar bra etc.. På det viset är det ett väldigt otacksamt jobb.
    Men mycket beror mest på vad det är för personer som man arbetar med, oftast brukar man kunna skratta åt det mesta med rätt medarbetare.
    Har du svårt att arbeta under stress så är det nog inget lämpligt ställe för dig, eller om man försöker gå ner i vikt, det finns ofta fula kak/tårtbitar som inte säljs som man får äta upp ;)

• FrökenNorkok

Theshit.. : Ok, jag skall troligtvis ta över ett café och kommer då att ha en anställd. Därför är jag lite nyfiken på vad andra anställda tycker om jobbet =)
    Jobbar du på ett stort och välkänt café??

• Naty

jag jobbade på café år 2005 och fick då 94 kr i timmen, tror de osm jobbar där nuh ar 96-97, brutto då förståss.

• TheShitIsBananas

FrökenNorkok
    Jupp, det är både stort och välkänt, säger dock inte vilket det är :)
    Annars finns det sånt som chefen kan göra för att underlätta. Det är irriterande när det blir oförberedd övertid eller att man är för få som arbetar så ingen hinner ta lunch, rast eller gå på toaletten. Ibland kan chefer vara lite snåla med arbetskraften och då går det ut över alla som arbetar, då vi plötsligt måste jobba för flera personer än vad vi är.

• FrökenNorkok

Theshit.. : Du behöver inte berättta vilket det är =) I mitt fall så kommer det att vara ett litet café med bara två anställda plus mig själv. För mig är det viktigt att de anställda mår bra och trivs, annars fungrar det inte.

• LovaMagdalena

jga jobbar på café och har erfarenhet av 2 stället. jobbade först på ett stort (i galleria ) I 3 år och det var inget vidare någinstans. stressigt, dåliga villkor, omysigt och så vidare. det enda positiva var att vi var många som jobbade och man blev riktigt tajt med folk. nu jobbar jag på ett betydligt mindre cafè där jag har större ansvar och får göra mer som jag vill med det mesta. det är riktigt kul och mysigt! dock kan man tröttna lite på arbetsuppgifterna, är ju bara samma hela tiden.

lönen är dålig, jag som är 18, snart 19 tjänar bara 74 kr /timme, ob 15 och semesterersättning 12,5 %. hoppas du blev något klokare

• LovaMagdalena

oj missade att du kanske skulle ta över ett ställe. tips till dig som arbetsgivare - relax! de chefer jag har haft har ofta varit sådana som lagt sig i mer än nödvändigt, inte litat på personlaens kompetens, ifrågasatt och varit småaktiga med ex raster (på sekunden ska man vara tillbaka, annars blir det tjaffs) sådant är hemskt som anställd och skapar en mycket tryckt stämning. som chef måste man kunna förlita sig på att de anställda klarar sin uppgift och att syna deras ageranden hela tiden för att försöka upptäcka saker att klaga på är sjukt egentligen. det blir mycket trevliga för er alla om man skippar "auktoritet" och bara är trevliga och glada. alla gör ju misstag men det är onödigt att hela tiden gå omkring och vänta på dem....

• FrökenNorkok

Lova.. : En sådan chef vill jag verkligen inte va! Men jag hoppas verkligen att jag hittar bra personer att anställa. För det är väldigt viktigt för mig att jag känner att cafeét är i goda händer när jag inte är där.
    Jag hade tänkt 100kr i timmen, och det verkar ju rimligt att börja med.

Svar på tråden Någon som jobbar/jobbat på café??