• Stella79

Hjälp! Vi flyttar om några månader och jag behöver alla tips jag kan få?!

Vi kommer flytta utomlands i höst, närmare bestämt Västafrika, Ghana....min sambo ska jobba och jag å barnen följer med, det ska bli rikrigt spännande,samtidigt som jag rädd ,det är blandade känslor inför resan.Vi har varit där innan så jag vet iallfall vad jag kommer till, vad som väntar, men det vra i 10 dagar, de e ju stor skillnad att stanna där.
    Mina barn är 2 och 6 år ,det kommer bli tufft.
    Jag vill ha tips ifrån er mammor som har flyttat utomlands, vad bör jag tänka på innan jag åker, och allt ni kommer på , vore jättetacksam! 

• Svar på tråden Hjälp! Vi flyttar om några månader och jag behöver alla tips jag kan få?!
  • Caixa

Hej! Ghana, vad spännande. Har ni tänkt ha barnen i dagis/skola för då kan det vara bra att kolla upp vad det finns för dagis och skolor i närheten av där ni ska bo. Vi anmälde vår son till dagis ett antal månader innan vi flyttade. Det kan också vara bra att kolla om barnen och ni behöver några extra vaccinationer. Här i Spanien vaccineras barnen mot ett antal fler sjukdomar än hemma och jag kan tänka mig att det är samma sak i Ghana.

Jag kommer inte på något mer just nu. Fråga gärna om det är något speciellt du funderar över. Jag kanske kan svara fast jag inte har flyttat lika långt som du ska göra.

• ökenblomman

Se till att du har någon i Sverige som kan skicka dig paket med mat och diverse förnödenheter. Vi är på Filippinerna och jag gissar att Ghana också är ett land där utbudet av varor kan vara lite klent. Posten har ett paket som kostar 500 kr att skicka och där maxvikten är 20 kg (hur man ska få ner 20 kg i den lådan är i och för sig en gåta). Vi brukar t ex få Felix köttbullar på burk, kexchoklad, Sempergröt mm

Utnyttja svenska ambassaden/konsulatet - de hjälper säkert till med tips om allt från bra barnläkare till var man kan köpa Camembert.

Skriv ut barnens BVC-kurvor och journaler och ta med.

• amnai

Om vaccinationer: troligen kommer ni följa amerikanska vaccinationsprogrammet, många internationella skolor har det som regel. Det innehåller några fler vaccin än det svenska, bl a vattkoppor, och påbörjas tidigare.

Se till att få dokumentation över barnens vaccinationer, mycket viktigt!

ta kontakt med den skola sexåringen kommer gå, internationell skola? Vilka papper vill skolan ha av er? Anmälningsavgifter, vem betalar skolan? Ni själva eller arbetsgivare?

• ThUma

Fota kompisar, familj och vänner så kan ni göra album som barnen kan titta i. Vi videofilmade lite hemifrån också. Lycka till!
    Kram ThUma

• Stella79

Tack för era svar, vaccinationer kommer vi att ta snart, vi var där förra året med vår minste, så han har fått några, men inte alla dom han behöver här i Sverige än, nån skrev at dom iandra länder tar emot vattenkoppor, det har jag inte tänkt på, min 6 åring har haft vattenkoppor, men min minste inte, så man kanske måste ta den.

Har pratat med BVC, kommer att ta kopior med oss av barnens journaler, det är viktigt!
    Vi hade tänkt att vår 6 åring ska till en början lära sej Engelska , och inte förrän hon e 7, ska hon börja skolan, och min minste ska vara hemma med mej, jag ska inte jobba, men hoppas verkligen på att träffa andra mammor med små barn.

Fnns inte så många Svenkar därnere, men andra Europeer.

Ökenblomman- precis, jag har tänkt på allt jag kommer å sakna, redan, svensk ost, knäckebröd, lakrits och mycket mera, å hoppas att mina käraste här i Sverige kommer att skicka det till mej.

• Stella79

ThUma, det var ju en bra ide att fota släktingar, så att man kan sitta å titta på dom, speciellt min minste, min dotter är så pass stor nu så att hon inte glömmer..., det är henne jag oroar mej för lite, för hon har ändå byggt upp relationer med kompisar hon träffar varje dag och hennes Mormor och Morfar har funnits i hennes liv som extraföräldrar, min son är så liten än, han är inte uppväxt med att ha den relationen med mina föräldrar, eftersom jag flyttade 20 mil ifrån dom innan han föddes.

Men jag antar att barn anpassar sej lättare än vi vuxna, och har ju inte dom tankarna vi har.....
    Hur har era barn reagerat och hur har de anpassat sej?

• Wright sister

Skaffa er och era närmaste släktingar webbkameror, så blir det lättare för barnen att komma ihåg släkten hemma.

• amnai

Tror inte du behöver oroa dig det minsta, de 6-7 åringar jag träffat på har inga problem med att få kompisar eller lära sig nytt språk, speciellt inte om det är engelska och det kan ni ju som föräldrar.

Våra barn har gjort flera flyttar, de är födda utomlands, och sonen var nästan fem år när vi gjorde senaste flytten, till USA. Då kunde han iofs redan engelska, men miljön var ju helt ny. Mindre barn anpassar sig riktigt bra och snabbt, och om barnen går internationell skola är de mycket vana vid att ta emot nya barn och guida dem rätt där.

• Karpet

Hade jag varit du så hade jag satt den stora i skola på en gång. Börja med att lära henne lite engelska själv nu innan ni flyttar så kommer hon att lära sig så att hon både förstår och pratar mycket det första halvåret. Om du ska ha henne hemma hela första året så kommer hon inte alls att lära sig lika mycket och dessutom kommer det att bli svårare för henne att komma ikapp i skolan när hon är 7 år än när hon är 6 år eftersom det är runt 6-års åldern de börjar lära sig att läsa och skriva.

Svar på tråden Hjälp! Vi flyttar om några månader och jag behöver alla tips jag kan få?!