• lycra

Vad får man INTE missa på Mallorca?

Vi reser till Mallorca om 2½vecka och kommer då ha en hyrbil i 3 dagar. Vad får vi inte missa? Några särskilda byar, badvikar eller andra sevärdheter?

Sen undrar jag hur det är att köra där. Är det slingriga vägar a.l.a Alperna eller är det bra & breda vägar?

• Svar på tråden Vad får man INTE missa på Mallorca?
  • frittepillan

Marknaden i gammla Alqudia. Det var en höjdare. Sen vandring i Palma.

• piixelslyna

Haha, jag skulle aldrig våga köra bil på Mallorca. Men, så är jag feg också.

Det är lite, modigast vinner och störst går först som gäller där!

• Boppa

Jag rekommnederar två saker: definitiivt att spendera tid i Palma men också att ta bilen till Porto de Soller. En jättemysig stad, men också en vacker väg dit oavsett från vilket håll du kommer. När du är i Palma bör du äta lunch, middag eller ta en drink på Portixol. Ljuvligt.

• LPW

Soller tyckte jag också om! Jag var aldrig på Portixol då vi var i Palma, men däremot på Puro som var helt underbart! Jag rekommenderar definitivt ett besök på Puro Beachclub!

• Deia

Visst är det Ok att köra bil på Mallorca! Fast hyr ingen en stor. Bara jobbigt i dom små byarna.

En dag skulle jag ägna åt västkusten. Soller är JÄTTEFINT. Älskar att sitta där på torget! I närheten finns även Fornalutx, liten gullig by utan biltrafik.
    Ännu mera söderut Deia, dit konstnärer och kändisar söker sig. Ät tapas på Xelini El Barrigon. Precis innan man kommer till Deia finns en liten slingrig väg ner till Cala Deia, mysig badvik.

Nästa dag hade jag åkt till den sydöstra delen. Santanyi är en fin stad och alldeles i närheten byn ligger Cala Figuera som nog har Mallorcas mysigaste lilla hamn.
    Es Trenc på södra kusten är Mallorcas mest oexploaterade och vackraste stand. Ligger mellan Sant Jordi och Sa Rapita.

En dag i Palma är också ett måste. Fast dit kan man ta buss.

• lycra

Tack för alla era bra tips!

En dag i Palma har vi inbokat, men vi kommer ta bilen dit. Vet ni om det finns många p-platser i staden? Går det inte en spårvagn/järnväg upp till Sollér? Eller tänker jag på fel stad?

• Deia

P.S Du undrade ju om vägarna också. Allt från motorväg till små slingriga. Ett tips om du inte gillar slingriga vägar (det gör inte jag) är att köra längs västkusten från söder till norr för då får man "innersidan" mot berget och inte de läskiga stupen på sin sida :)

• Deia

Det finns en hel del garage under jorden i Palma.
    Jo, tåget går till Soller. Där kan man byta till spårvagn ner till Port Soller. Många missar då tyvärr att stanna i Soller.

• ebben

åksjukepiller!
    slingriga smala vägar vid havskanten........

• lycra

Deia: Precis vi hade tänkt köra innerfilen :) Vet du hur lång tid tåget tar till Soller från Palma? Är det skyltat med p-hus då i Palma?

• Deia

Jag har absolut för mig att det var skyltat från den stora leden i Palma.
    Tåget tar ca 45 min tror jag . Oj, vad det var svårt att komma ihåg idag :)

• lycra

Tack, så det är hela vägen upp till kusten, trodde jag inte! Är det bäst om man tar tåget eller bilen?

• Venusmannen

Ska man inte bo i Alcudia, så är ju stranden där värd ett besök. Samtidigt så intar man ett magnifikt grillspett på Olas Steakhouse.

I Palma så är ju ett kvällsbesök i gränderna i gamla stan (bakom katedralen) trevligt. På det lilla torget finns flera utsökta tapasbarer.

• lycra

Alcudia ska vi bo i så stranden kommer vi vara på :) Men Olas steakhouse ska jag lägga på minnet!

Vet någon om det kostar något att köra bil på Mallorca, t.ex. vägavgifter eller liknande?

• mammapuh

Ikea kanske? *S* Nej jag skämtar! Men vi var faktiskt på Ikea ett år när vi var på Mallorca HA! HA!

Men Cap de formentor var väldigt vackert på ett annorlunda sätt. (öns nordligaste punkt)

Sen var vi i Valdemosa. Där var också jättefint men vi var aldrig inne i klostret. Sen var vi i drakgrottorna men det var lite överreklamerat tycker jag! Palma har vi ännu inte utforskat men så är det en anledning att komma tillbaka!

Inga vägavgifter när vi var där för 3 år sen.

• Joona

Köpcentrat Porto Pi, ta bussen dit.
    Inne i palma finns El Corte ingles, jättestort billigt varuhus på 7 våningar. Mango, Zara butikerna när det gäller shopping.

Ni undrar över sevärdheter men shopping är ju också skoj eller hur

Svar på tråden Vad får man INTE missa på Mallorca?