• Man80

Starta städfirma eller redan gjort detta..

Ni som ska starta städfirma för städning i hemmet eller redan gjort detta, hur ser era kalkyler ut?
    Var har ni för kostnader och vilket pris tar ni ut till kund? Hur många timmar måste ni jobba för att få ut X kr efter skatt?
    Vad har ni för utrustning och vad kostar denna?

• Svar på tråden Starta städfirma eller redan gjort detta..
  • Man80

Men kom igen nu! Någon måste ju gå i såna tankar! Hur ser ni på intäkter och lönekostnad?

• Jag är den bästa mamman dom har

har en kompis som har städfirma men bara inflyttningsstäd hon tar 350 kr + moms
    materialet är väll olika beroende på vad du använder och hur mycket osv

lön det beror väll på hur mycket du drar in men räkna på att du drar in 440 kr i timmen
    a´ 8 timmar om dan 3520 kr * 20 dagar blir ca 70400 kr så ska du betala skatt och moms och sociala avgifter på det då har du kanske runt 20000-30000 tusen kvar beroende på vad du ska/behöver köpa in och vad du har för utgifter mm tillex telefon, bil, bensin. sen ska så får man ju räkna med att kanske vissa dagar så har du inget jobb osv

lycka till

mamma till tre 0212, 0408, 0701 Kanske en 08
  • Man80

Bästa mamman dom har skrev 2007-05-30 10:42:07 följande:

har en kompis som har städfirma men bara inflyttningsstäd hon tar 350 kr + momsmaterialet är väll olika beroende på vad du använder och hur mycket osvlön det beror väll på hur mycket du drar in men räkna på att du drar in 440 kr i timmen a´ 8 timmar om dan 3520 kr * 20 dagar blir ca 70400 kr så ska du betala skatt och moms och sociala avgifter på det då har du kanske runt 20000-30000 tusen kvar beroende på vad du ska/behöver köpa in och vad du har för utgifter mm tillex telefon, bil, bensin. sen ska så får man ju räkna med att kanske vissa dagar så har du inget jobb osvlycka till
    Okej. Jag undrar hur många timmar det är rimligt att man fakturerar ut på en dag? En arbetsdag på åtta timmar ger sällan åtta timmar fakturerade timmar men hinner man med sju eller kanske bara sex timmar som max? Hur mycket tid binds upp på administration, transport mm?

om jag nu ser från min mans sida så han åker 6 och är hemma 18 alltså 12 timmars dagar han fakturerar resa och jobb -lunch så 11 timmar om dagen fakturerar han sen sitter han med fakturor i slutet av månaden och bokför allt och det tar honom 2 kvällar att göra. och han tar ut en lön på 15,000 i månaden då han behöver köpa verktyg och allt sånt till sin firma

du tar ju betalt för din resa oxå om du inte bakar in det i din fakturerade tim ersättning

Man80 skrev 2007-05-30 11:33:22 följande:
    15000 före skatt?
    efter skatt
  • sommartorpet

Räna med en effektivitetsgrad på max 80% dvs av på 8 timmar kan du inte faturera mer än högts 6,5. Att du skulle kunna fakturera dina kunder tiden det tar att köra mellan dem är nog en utopi i den branchen, kan väl bara fungera om det är något stort företag du ska ha som kund. Jag som privatperson är inte beredd att betala dig en timmes extra tid för att den kunden du har innan mig finns 5 bil bort. Här är det bara den effektiva tiden du kan få betalt för, och kanske också milersättning från ditt kontor och till mig.
    Tar du 350 kr + moms i timmen så har du då en omsättning på 50.000 i månaden. Skulle du inte ha ett öre i kostnader förutom din lön ger det dig ungefär 25.000 netto men naturligtvis har man kostnader också. Det är därför omöjligt att veta hur mycket du får kvar och kan disponera till löner. Bara en sådan sak som vilken bolagsform du väljer avgör kostnadsnivåerna i vissa fall.

• ako

350 kr/timmen tror jag du kommer ha svårt för att ta ut. Speciellt om det är i storstad med mkt konkurrens. Mer realistiskt runt 250-300 kr.

Svar på tråden Starta städfirma eller redan gjort detta..