Storlek på cykel till 6åring
Vilken storlek på cykel har era 6åringar??? Är 16tum för litet?
Vilken storlek på cykel har era 6åringar??? Är 16tum för litet?
Min son fick en 16 tum när han var 6 år. Passade lagomt. Nu är sonen 7 år och han har fortfarande sin 16 tum.
Beror på cykel till cykel.
sambons son (6½ år) hade en 16", när vi köpte den fick vi sänka ner både styre och sadel. I början av våren skulle vi höja allt ett hack men den blev stulen tittade på nya för ett tag sedan då vi inte hittat på cykeln, kikade på 16" eftersom att den han hade var så lagom och dom var alldeles för små! Kikade då på 18" (visst är det dom som kommer sen?) och dom var alldeles för stora! Ett barn ska kunna nå ner till backen med båda fötterna när h*n sitter på sadeln, men den ska ju inte se för liten ut heller. Bästa är att prova då alla cyklar är så olika från märke till märke.
Det beror nog ganska mycket på storlek på barnet. Vår treåring har en 16 tum cykel som är jättebra för honom. precis som Cheera skriver så ska barnen kunna nå ner till backen med båda fötterna sittandes på sadeln.
Min tjej hade en 20 tum när hon var 6 år. Längden på barnet spelar stor roll - samt cykelvana. Har de precis lärt sig att cykla, ska inte cykeln vara för stor.
16 tum har vår.
20 har min son.
Petronella fyller snart 6 år & fick nyss en 16 tum. Hon är inte så lång för sin ålder heller så för henne är de lagomt
Vår son har en 20-tums men han är ganska lång. Det bästa, tycker jag, är att ta med barnet till en cykelaffär och jämföra. Prova olika typer av cyklar för samma modell passar ju inte alla.
Vår son som var drygt 6år förra sommaren, hade då en 20tum.
I år fick vi köpa en 24 tum.
www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Vistip&nyhedid=4484
Min dotter hade en 16 tum när hon var 6 år men den var lite liten så nu när hon fyllde 7 år så fick hon en 24 tummare eftersom hon hade bara växt ur 20 tummaren nästa år. Det är ingen skillnad på höjden på sadeln och styret samt längden mellan sadeln och styret på 20 och 24 tummaren.
Min son fick en 20 tum när han fyllde 6 år han var 4½ år när han hade 16 tumen.
Min son fiick precis en ny 20-tum. Han är 6 men fyller 7. Han hade kunnat ha sin 16-tum över sommaren men då lillebror behövde större köpte vi en ny till storebror istället.
En sak som ofta skiljer mellan lågpriscyklar och kvalitetscyklar är att man ofta inte kan höjja styre och sadell särskilt mycklet på de förstnämnda så det beror även på märke hur snabbt de växer ur cykeln.
Vi har inte direkt köp några billiga cycklar till barnen. Men den gamla 16 tummaren var alldelens för liten för vår 6 åring, ramen var för liten helt enkelt. Men allt beror ju på hur långt barnet är.
Min son har precis fyllt 6 år och han har en 20".
20tum
Vår 6½-åring har en 16 tums cykel. Hon skulle inte kunna ha en större då hon inte når ner till marken med en 20 tums cykel.
Vår 5-åring har 16 tum, generellt tror jag att man o 6 årsåldern gränsar lite mellan 16 o 20 tum, det bästa är ju att åka o prova ut en eftersom olika cykelmodeller skiljer sig i storlek när det gäller det tekniska