• Nena72

Tycker att vår häst ser mager ut, vad kan det bero på??

Vi har sedan ett år tillbaka ett varmblod på foder. Allt har fungerat jättebra.
    Det enda nu är att jag tycker att han ser mager ut, det är nästan så man ser revbenen.
    Kan det vara så att han måste avmaskas eller kan det bero på att dottern håller honom så aktiv att det kanske krävs något kraftigare foder.
    Ägaren har alltid gett honom ca 4 dl havre/dag + hö.
    Vad tror ni??

• Svar på tråden Tycker att vår häst ser mager ut, vad kan det bero på??
  • korven72

Det kan ju var mask... Gör en hälsokoll med vetrinär.

• Anderssonskan

Beror ju på hur mycket hö ni ger, mineraler o annat .
    Hur rids hästen, går den i form, är den dåligt musklad.

När avmaskades hästen senast osv...

Det här är nog inte rätt ställe att fråga på, kontakta en vetrinär som kan ge er råd om foder och lära er räkna ut hur mycket hästen ska ha relaterat till hästens vikt träning och hur den rids.

• MariaX m 2

4 dl låter ju ganska lite för ett varmblod tycker jag generellt. Hur mkt aktiverar ni honom då och hur gammal är han? Hur mkt hö får han? Är han regelbundet avmaskad?

Min kuse, som oxå var varmblod, fick ca 1 kg havre och 6-7 kg hö plus lite betfor och vetekli i genomsnitt när han reds 5-5 dagar i veckan. Men det beror ju på så mkt annat oxå som ålder, om han har täcke på vintern, mask, kvalité på havre och hö osv. Du får ge lite mer info

Små och stora ögonblick blandas med varann...
  • Matanza

jag tycker 4 dl havre/dag låter jättelite! Min unghäst äter mycket mer än så. Hon utför inget arbete heller. Men vissa hästar funkar inte på mycket kraftfoder men jag skulle nog öka foderstaten en del om det går.

Visst det kan bero på mask! Testa att maska! Sen är det dags för bete kanske. Vissa hästar blir ju tjocka och runda under sommaren medans vissa faller ur totalt.

Men det tar lång tid att öka hullet på en häst! Så man ser ju inga resultat på någon vecka.

Jag skulle öka maten, maska och kolla allmämtillsåndet innan jag ringde vet...

• Nena72

Han avmaskades innan vi hämtade honom för ett år sedan.
    Han är 10 år gammal. Han rids av min dotter så gott som dagligen, uteritter med lite hoppning etc. Vi har honom pga ägaren inte hade den tid som krävs så jag vet att han rör sig mycket mer nu än tidigare.
    Vår häst går med flera andra hästar på lösdrift.

Det är så svårt. Kanske måste kolla med en veterinär.

• Nena72

Har lagt in en ny bild på honom nu. Kanske det kan vara till någon hjälp.

• emmies

korn är jättebra att ge om man vill ha upp hullet lite

better late than never....
  • Tre älskade barn

Han ser lite för mager ut..

Börja med att avmaska honom och kontakta sedan veterinär för hjälp med att lägga en foderstat till honom..dvs hur mycket och vad han ska äta dagligen. Rids han varje dag så MÅSTE han få mer än 4 dl havre och hö.. det är jättelite.

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Zaria

Flrst och främst tycker jag ni skall göra en analys på grovfodret och sedan beräkna hur mycket kraftfoder hästen behöver då det skiljer otroligt mycket i värde på hö, ibland är det ett dåligt år och man får komplettera med massor med kraftfoder, medans en del år så har höet supervärde och man nästan inte behöver komplettera med något alls trots att hästen rids, tyvärr struntar många i att kolla höet och ger samma mängd grovfoder endå vilket kan bli farligt till slut om man får ett toppenhö och sedan vräker på med massor med kraftfoder och tillskot hästen inte behöver.

Tycker du skall avsmaska först och främst, sedan kanske ge lite lucern, finns många hästar som har svårt att äta allt hö och då funkar lucern som ett bra komplement.

Men viktigast av allt kolla upp värdena på höet och be någon kunnig hjälpa dig att räkna ut en bra foderstat med rätt värden.

Nu är det ju snart bete på G också vilket brukar göra så de flöesta hästar går upp om betet är tillräckligt bra.

Lycka till

• Zaria

Ger samma mängd KRAFTFODER skulle det stå på rad 5.

• Mandi74

Läste nånstans att hästarna kan gå ner i vikt i början när de kommer ut på grönbetet. men vet inte hur det stämmer.

• virrr

Han behöver säkert avmaskning också. Man ska alltid avmaska en häst när den byter miljö och sedan ska man avmaska en gång i månaden med vissa sorter och en gång var tredje med andra sorter. Prata med apoteket.

• Mya1

Kan säkert behöva en avmaskning...
    Frågan är ju hur mycket hö han får.. Sen också
    om det är ett hö som är ok.

Ring till ATG-kliniken o prata med dem, de är
    duktiga o kan sin sak.

Lycka till!

• Nena72

Tack alla för era inlägg

Vi ska börja med att avmaska honom. Som jag förstått det så måste alla de andra hästarna också avmaskas då(??!!)

Han får ca 9-10 kg hö också, sedan vilken kvalitet det är på det kan jag inte svara på. Det är de som vi hyrt in honom hos som själva skördar det så jag tror aldrig att det är något större fel på det.

• Pepzina

köp en kolla masken låda på apoteket.
    Ingen ide att avmaska i onödan.

Mvh Lina

• Zaria

TS: Du kan ju kolla om de har gjort analys på det.
    Ofta kan hö se fint ut utan att vara det.

• yatsy

Jag har haft ett varmblod som jag oxå hade problem med hullet på. revbenen kom fram mm.. Men jag ökade högivan och gav korn och betfor och soya vitaminer uppblött.. Havren blev hon som en torped på så det fick hon bara nån dc av om hon jobbat hårt! Låter kanske konstigt men så va det. Tänk på att om du ska ge korn (för det är mycket bra att ge för hullets skull) Så köp krossat pch blöt upp det då tar hon lättare upp det i magen.. Okrossat går bara rakt igenom. men för mycket korn kan den få lite svullnad i benen av. Kommer tyvärr inte ihåg vilka mängder jag gav av allt..
    Soya är bra för pälsen och musklerna.. men det är inte bra att ge mycket av det. Det står på säcken.

Jag gav först kraftfoder men sen blandade ihop mitt eget istället..(ovanstående)
    och jag tyckte det va bättre att göra det själv ..
    jag är inget proffs men det funkade fint på min häst!

• Mellbert

Tycker inte han ser så jätte tunn ut..men fri tillgång till hö är ju en bra början.Och avmaskning,kolla vad han vart avmaskad med förra året rådgör med Vet om du är osäker vad ni ska andvända.Mängd havre tycker jag inte man behöver ändra på även om hästen rids varje dag så klarar dom sig på ganksa lite om den inte är i full tävlings kondition.Hö är vikigast och skicka gärna det på analys för att kunna räkna ut hur mycket den behöver äta.

www.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/index.html

• blockflöjten

Ja du bör avmaska hästen några gånger per år för olika sorters mask och ta hjälp av någon som kan hjälpa dig med fodringen av hästen. Det är en hel vetenskap det här med avmaskningar hur ofta, när och vilka medel som skall användas plus att alla andra hästar i hagen måste avmaskas samtidigt. Innan du ökar på kraftfodret så måste du få en analys på höet.

• Aquariana

Hej!
    Avmaskning bara en gång om året är för lite, speciellt när de går på lösdrift med andra hästar. Det kan också vara lösdriften som gör att han tunnar av, han kanke inte får äta sin mat ifred? Är han hög eller låg i rang? Sen är det jättesvårt att säga om 4 dl havre är för lite eller inte, det beror helt på vilket kvalite (näringsvärde och hygienisk kvalité) det är på grovfodret (hö/ensilage/hösilage). Jag tycker du ska ta ontakt med någon som kan hjälpa er att räkna ut en foderstat anpassad för hästens vik och hur mycket han rids/körs.

Här finns lite lättsmält info:
    www.granngarden.se/aciro/Websidor/visaSida.asp

Kolla också på bukefalos.se, det är en sida med mycket hästfolk som vet var man kan få tag i någon som kan räkna foderstater, tyvärr var det ett tag sen jag gjorde det själv, så jag känner mig inte up-to-date

Lycka till!

Svar på tråden Tycker att vår häst ser mager ut, vad kan det bero på??