niferex
Hej alla gravida!!!
Jag undrar om det e ngn som vet hur länge man ska vänta med att äta,efter man har tagit järntabletten niferex? E det bättre att skölja ner den me juice än vatten????
Hej alla gravida!!!
Jag undrar om det e ngn som vet hur länge man ska vänta med att äta,efter man har tagit järntabletten niferex? E det bättre att skölja ner den me juice än vatten????
Står det inte drygt 2 timmar på bipacksedeln.
Allt utom mjölk ska väl va ok o skölja ner Niferex med. Men det struntar jag i... Dricker min oboy på morgonen tillsammans med en smörgås o två Niferex!
äta kan man göra men inget med kalcium i då det försämrar upptaget av järnet.
då jag får krånglig mage av järntabletter så rekomenderade min BM mig att ta järnet i samband med måltid.
Tack allihopa för era svar!!! Nu kan jag äntligen äta,mmmm:)
Har aldrig ens funderat över att man ska vänta si och sä länge innan man får äta, brukar ta den ihop med frukosten och det jag väljer att dricka för dagen.
Ta din Niferex med C-vitamin som hjälper kroppen att ta upp järnet. Jag har fått ta dubbeldos och då fick jag ta en på förmiddagen och en på eftermiddagen. För att magen inte skulle krångla äter jag katrinplommon.
Niferex kan intas i samband med måltid. Man ska dock helst ta den i samband med att man äter/dricker något med c-vitamin i då detta hjälper kroppen att ta upp järnet.
Mjölkprodukter bör undvikas 2 timmar före och 2 timmar efter för maximal effekt.
man ska ta niferex mellan måltiderna. eller innan sänggående eftersom man inte får äta ngt m mjölk i 2 timmar innan eller efter tabletterna.
o juice gör att man tar upp dem fortare.
Tar man två tabletter samtidigt kan man kasta den andra istället. Kroppen klarar bara av att ta upp en i taget. En morgon o en kväll... Enl MVC.
äter min niferex när de passar och jag kommer ihåg det vilket oftast blir vid middagen då jag tar mina andra vitaminer...
Så vitt jag vet ska man ta dem i samband med maten för att slippa bli så dålig i magen.
Men undvika mjölkprodukter. Själv sväljer jag ner mina med ett stort glas mjölk på frukosten och de funkar utmärkt det med... Mitt järnvärde är bra.
Kaffe och koffein ska man inte ta med järn,vänta två timmar emellan.Juice är bra att skölja ner med,det innehåller c-vitamin som hjälper till att ta upp järnet.
Kalk och koffein kan försvåra upptaget.
Min bm sa jag skulle ta en Niferex och ej i samband med måltid, för bästa upptag t ex tillsammans med c-vitaminbrus. Jag tar på kvällen innan jag lägger mig tillsammans med c-vitamin och jag har inte haft något bekymmer med magen. Har dock när jag var yngre haft det med andra tabletter och när jag tog dem på morgonen t ex då kan man må illa.
Jag har aldrig reflekterat över att man inte ska äta mjölkprodukter tillsammans med niferex. Bm sa inget om det heller till mig. Tar dem på morgonen med juice och frukosten, som jag brukar äta yoghurt till. Har bra järnvärden.
jag tar min tablett på kvällen någon timme innan jag ska lägga mig och dricker ett glas vatten till...Har inte haft problem med magen, utom att det är lite annan färg...om ni förstår vad jag menar....hehe!
Jag tar visserligen inte Niferex, utan Duroferon, men jag tar mina på kvällen strax innan jag går och lägger mig, tillsammans med ett glas juice eller blåbärssoppa.
BM sa att det är bra att ta dem på kvällen, för det är mindre risk att man blir hård i magen då.
Mvc sa att jag skulle ta två innan jag gick och la mig på kvällen. Inte ta några mjölkprodukter innan eller efter det utan att det skulle gå några timmar mellan. Försämrade upptagningen annars.
Min BM sa också att ta dem MELLAN måltiderna och gärna med juice (c-vitamin).
Man kan säkert göra som man vill och ändå få i sig järn (kanske mer eller mindre?), men för bästa upptag så bör man göra på detta sätt.