• Sadie

Har ni varit på jobbintervju och fått frågan "vad är dina dåliga egenskaper"?

VAAAAAD ska man svara på en sådan fråga? De tycker att man har dålig självinsikt om man förkastar frågan på en intervju.

JAG tycker att frågan inte är relevant för fem öre. Ingen är perfekt, men man KAN inte berätta om sina RIKTIGA dåliga egenskaper. Du kan inte säga "jaa, jag är gnällig, har inget tålamod, ska alltid ha rätt, jag gillar att bestämma över andra, jag blir arg när folk kommer för sent, hatar dumma människor, jag är cynisk och feg och tjatig och pessimistisk". VEM ger dig ett jobb då??

Näääe utan du måste sitta och komma på egenskaper som LÅTER som att de är dåliga när de egentligen är bra. Typ "jaa, ibland jobbar jag för mycket"......... Eller nåt sånt??

Vad ska man säga?? Vad har ni sagt, som varit med om detta? Fick ni jobbet eller inte?

Jag har varit med om detta en gång för många år sedan. Då skulle jag säga tre dåliga egenskaper. Jag var totalt ärlig och sa "jag gillar att slösa pengar, jag tycker om att bestämma, och jag blir lätt rastlös". Jag fick inte jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-28 13:22:53:
    Undrar också om ni fick jobbet eller inte

• Svar på tråden Har ni varit på jobbintervju och fått frågan "vad är dina dåliga egenskaper"?
  • Sencha

Jag brukar säga att en dålig egenskap jag har är att ta saker för allvarligt, bita ihop och se till att saker blir gjorda även när det är jobbigt - och att jag helt enkelt kan gå för långt i det. Det är ju en sak som är positiv i grunden, men när det går för långt så innebär det i slutändan att jag kör sönder mig själv. Vilket jag undan för undan försöker lära mig att undvika.

• Girlfriend in a coma

Jag skulle som rekryterare inte ha använt ordet "dåliga" men däremot frågat efter starka och svaga sidor. Jag tycker att det visar på att man vet vem man är om man också inser att man har svaga sidor. Men naturligtvis är det svårt att säga det i en arbetssituation utan att få problem. Men det är ju heller aldrig lätt med anställningsinterjvuer tyvärr.

*Mamma till Emilia 2005-01-18 & Noah 2007-04-05*
  • principisessan

tycker det är jättelarvigt men fått såna frågor jag med.. har tex sagt att jag är tävlingsinriktad, dålig förlorare, envis, vilket kan vara bra saker också... eller nåt liknande.. beror på vad man söker för jobb

• Sadie

Men är det inte hyckleri??

Jag tycker inte att det visar på att man har bra självinsikt över huvud taget, jag tycker att det visar på att man har suttit hemma och kommit på några saker som inte behöver vara sanna, men som är dåliga egenskaper som egentligen är bra?!

• Melisabeth

Tror jag fått den frågan på varje intervju =)

Brukar säga envis, rastlös, lite för principfast och sådana saker..
    Triket är väl att välja sånt som inte är så negativt för just det aktuella jobbet.... Alltså om jag säker ett kvällsjobb säger jag itne att jag är kvällstrött, vilket jag kan säga på andra, om det är med barn eller liknande så säger jag inte att jag har kort stubin och är otålig, vilket jag kanske säger om det gäller ett "tempojobb" där det ska gå undan.....

Lilla Isabella kom 24 april 2007 =)
  • Sadie

Sencha ditt förstod jag inte? Menar du att du ser till att saker blir gjorda fast det är jobbigt - för mycket? Hur kan man göra det för mycket? Eller hur menar du?

• uniMog

visst har jag det och jag har varit ärlig men inte korkad.
    Det går att vända vilken dålig egenskap som helst till något positivt så man ska inte vara feg när man är på intervju!

slut på ideer.
  • Sadie

Pejgan, vad menar du? Vad har du sagt att dina dåliga egenskaper var, då? Och att inte vara feg på intervju innebär..?

Svar på tråden Har ni varit på jobbintervju och fått frågan "vad är dina dåliga egenskaper"?