• RååSa BuBBlan

Hur mycket ersättning per mål 6 månader?

Min lilla stumpa har precis blivit 6 månader och vi har just börjat med flaska till henne, tycker det känns som om hon äter lite dock vid varje mål. Äter mellan 80-110 ml bara. Ni som har 6 månaders och ger ersättning hur mycket äter de vid varje mål? Hur ser maten ut i övrigt? Gröt? burkmat?

• Svar på tråden Hur mycket ersättning per mål 6 månader?
  • Isa75

Isabel äter ungefär så här på dagarna:

Frukost: 150 ml välling
    Lunch: en halv til en liten burk mat, frukt och 50-100 ml ersättning.
    Mellis: 1,5 dl gröt och frukt. Ibland även lite ersättning innan hon sover middag.
    Fruktpuré igen om hon blir hungrig innan läggdags
    Middag: 240 ml välling.

Sen brukar hon få lite ersättning när hon vaknar på natten runt 3-4 och då får hon 150 ml.

• Vickie

Min lillkille äter mellan 100 och 200 beroende på hur hungrig han är. Såhär ser en dag ungefär ut.

Kl.
    6 200 välling
    9 100 ersättning
    12 burkmat + frukt. Vatten som dryck
    15 120 ersättning
    17 En portion gröt
    20 150 välling

• RååSa BuBBlan

Tack för era svar...

Tror hon skulle behöva äta lite mer, hon äter inte alls i närheten av de ni skrivit... Vad använder ni för välling? Den är väl rätt mycket kraftigare än ersättningen?

• AnneLis

Saga äter så här:

frukost: amning
    mellanmål: 220 ml ersättning
    lunch: en burk puré + 1/2 burk fruktpuré
    mellanmål: gröt (1,5 portion!)
    middag: 220 ml välling

• Isa75

Jag ger Isabel Nestlé plusvälling, den gillar hon.
    Om din tjej går upp i vikt som hon ska behöver du inte oroa dig. Alla bebisar äter ju olika, huvudsaken att de växer.

• RååSa BuBBlan

Det är just vikten som oroar mig lite, den har börjat gå neråt senaste månaden och BVC tyckte vi skulle köra på lite hårdare med riktig mat...

Och jag måste sluta amma nu pga av att jag måste äta smärtstillande (ryggskada) och jag tycker hon äter så lite vid varje mål..

Sen sa BVC att man inte skulle ha för många "glutenmål" så här tidigt heller..

Va så mycket enklare med amningen....

Svar på tråden Hur mycket ersättning per mål 6 månader?