• Matilde81

Vad gör ni för att motverka platt huvud? Möblerar ni om hemma?

Hej!

Vår BVC-sköterska sa att man helst ska möblera om hemma om bebisen sover på samma sida med huvudet för att motverka platt skalle. Hur mycket anstränger ni er för att motverka platt huvud?
    Hur stor risk/farligt är det egentligen att få platt huvud? Får alla det, och hur länge kan de få det?

• Svar på tråden Vad gör ni för att motverka platt huvud? Möblerar ni om hemma?
  • Kärnhuset

På vilket sätt skulle ommöblering hjälpa?
    Räcker det inte att lägga en ihoprullad filt/handduk vid den andra sidan så barnet tvingas ligga lite även på andra sidan?

Ha barnet liggandes på mage när det är vaket. Det stärker nackmusklerna och avlastar trycket på bakhuvuet.

• Matilde81

Bra tips med handduk! Ommöblering var just för att barnet ska titta åt ett annat håll. De gillar ju att titta mot fönstret exempelvis.

• ankizen

min äldsta son som nu är två hade väldigt platt huvud, bakhuvud som bebis.. nu har han lite skum huvudform men jag antar att det rättar till sig så småningom..

• Camilla01

Min son envisade med att bara ha huvudet år ett håll så på ddn sidan var han alldeles platt, men det har gått bort nu. Vi fick tips att han skulle ha väggen åt det hållet han tittade åt så att han skulle vända sig mot allt som hände på andra sidan.

• Fille Fjonkan

Ett alternativ till att möblera om skulle ju kunna vara att vända på barnet

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Vikingakvinnan

Mycket! Vår dotter har blivit sned för att hon legat på höger kind för mycket. Vi möblerar dock inte om mer än att vi alltid är på hennes vänstra sida när hon sover, ligger i gymet eller i babysittern. Sängen kan du bädda på olika håll, det är bara att flytta kudden. Lycka till.

• Serina

Fille Fjonkan skrev 2007-05-28 18:37:26 följande:

Ett alternativ till att möblera om skulle ju kunna vara att vända på barnet
    Precis min tanke.

Vi la en handduk rullad i vägen för det håll han ville titta åt, och så bar vi mycket i sjal istället för att använda barnvagn.
  • skoggie

huvudet borde ju kunna ändra form tills fontanellen försvinner, så därför skulle jag inte oroa mig. Det rättar väl till sig när de börjar röra mer på sig. Tycker det är sånt jäkla tjafs hela tiden från BVC.

• blommanigbg

Använde en kudde...

• moneypenny

huvudet är mjukt tills barnet är ett år så ingen panik men man kan använda en kudde, då måste man vara noga med att barnet ligger med kudden från skulderbladen. sen är det alltid bra att ändra plats som barnet ligger på... som du själv skrev

• Pa1

En del barn har torticollis och då hjälper inte att endast lägga en handduk vid sidan. Vänder man barnets huvud vänder barnet tillbaka.

Ommöblering hjälper inte alltid heller tyvärr.

Enbart ett platt eller snett huvud kanske man kan leva med, men det kan dessvärre medföra andra komplikationer om man inte får bukt med problemet.

Mitt råd är att om man är orolig så bör man nog kolla att det inte är torticollis eller liknande och då försöka jobba med det snarast.

• Matilde81

moneypenny- jag använder kudde men han ålar sig nedåt och hamnar fort på kudden med bara huvudet eller ibland helt utanför kudden. Har du något tips om hur man kan göra?

• niiile

hm.. räcker väl att vända bebisen i sängen?

Dvs. lägga huvudet mot fotändan :) så kikar han/hon åt de andra hållet..

• bbpop

Nej, alla får inte platt huvud. Vi gjorde just ingenting åt saken och Y (15 mån) har haft ett runt och fint litet huvud hela tiden.

• TessaS

Theo hade väldigt skev huvud ett tag, men vi vände honom i sängen, satte roliga leksaker på andra sidan om honom och nu när han är lite större så vill han ju sitta mest och då belastar man inte huvudet så.
    Hans huvud är på god väg att bli runt och fint igen.

Så mitt tips är; möblera om bebisen istället.. vänd i sängen, vänd i vagnen och gör andra hållet en smula mer intressant.

• blommanigbg

Jag hade tom en liten kudde i babysittern..

Svar på tråden Vad gör ni för att motverka platt huvud? Möblerar ni om hemma?