• BMW Lover

Människans rättighet att skaffa barn? Läs TS

Det finns så många barn här i världen som far illa just pga att föräldrarna INTE kan se till sina barns bästa. Nu är då frågan borde det vara alla människors rättighet att få skaffa barn. Föräldrar som behöver adoptera får gå igenom en helvetes massa tester för att bli "godkända" som föräldrar, men vi som kan få barn naturligt, oss är det ingen som kollar.

Vad tycker ni?

Själv tycker jag att det inte alls skulle vara fel med kontroller för att bli godkända som föräldrar, vad är det för skillnad på oss som skaffar egna barn och på som som adopterar? 

En test för att se att man inte är helt bakom flötet så att säga!

Hoppas att ni förstår mej rätt nu, det är inte frågan om grundliga utredningar angående ekonomi osv. utan bara en test för att se om man är förmögen att se till sitt barns bästa!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-28 18:52:50:
    Frågan lyder alltså:
    BORDE ALLA MÄNNISKOR FÅ SKAFFA BARN???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-30 19:44:12:
    Nu tänker jag på väldigt extrema fall som tex. den mamma som matade sin dotter med 15 hamburgare per dag bara för att "hon var hungrig" människor som på alla sätt och vis visar att dom inte kan ta hand om sina barn. Borde dom få behålla sina barn, det kanske är lättare om jag vinklar det ur den synvinkeln istället.
  • Svar på tråden Människans rättighet att skaffa barn? Läs TS
  • Elsans

Nej! vad skulle man göra om man upptäckte att någon var olämplig? tvångssterilisera?

Spänn av!
  • Chutzpah

Absolut inte. Att skaffa barn är ju ingen rättighet. Bara för att man kan bli gravid betyder inte nödvändigtvis att man bör vara föräldrar.

• isisisis

Nej.Men kanske barnkontroll.Ett visst antal barn,med tanke på överbefolkningen.

• Nisses lada brinner
    isisisis skrev 2007-05-28 18:55:22 följande:
    Nej.Men kanske barnkontroll.Ett visst antal barn,med tanke på överbefolkningen.
    Nej alla borde inte få skaffa barn. Men att sätta gräns för hur många barn man skall få ha tror jag verkligen inte på heller.
  • Elsans

Aha, jag trodde frågan var om de som kan få barn naturligt borde lämplighetstestas...

Spänn av!
  • lia76

Hmmm vet inte riktigt hur jag ska rösta här.
    Men jag menar...
    Sex har alla människor...
    Och även om man skyddar sej så kan man bli gravid.
    Och jag menar... Personer kan verka helt friska i huvudet...
    SÅ skulle de gå på en test och klara sej fint och få ett OK i rumpan att du får skaffa barn.
    De kan ändå drabbas av förlossningsdepression och inte vilja se till sitt barn.
    De kan få för sej att det där barnet existerar inte, det är inte mitt barn, bort med det, jag hatar det osv

Så det finns ingen garanti även om sådana tester skulle finnas att barnet får en bra uppväxt.

Och att kontrollera varje par...
    Nä det skulle inte funka.
    Tjejer blir våldtagna och blir gravid... Väljer att behålla barnet och kanske blir mentalt störd när de senare känner att de inte älskar barnet bara pga det inte kom till av kärlek.

Men sådana tester skulle väl isåfall göras på MVC, och det skulle vara obligatoriskt att gå till MVC...
    Där kollar barnmorskan föräldrarnas psyke osv för att se om de är lämpade att behålla barnet eller inte.
    Men det skulle vara att gå alldeles för långt.

Nu kan man juh kolla personer som vill adoptera att de klarar av att ta hand om ett barn både psykost, fysiskt och ekonomiskt och allat annat...
    Men det går tyvärr inte när det gäller att skaffa barn på narturlig väg.
    Människan har rättighet att skaffa barn...
    Men inte alla som är rättfärdiga till att ha ett barn.

Lite invecklat

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • CeeJay

Röstade NEJ eftersom jag i grunden inte tycker att alla är skapta för att bli föräldrar och inte borde det. Det är ingen rättighet att få barn men samtidigt har vi rättigheten att bestämma över våra egna liv, tack och lov.

Så länge någon inte är omyndighetsförklarad kan ingen annan säga vad som är rätt eller fel för just den personen. Eller säga kan man ju göra men inte bestämma vem som är mer lämpad än någon annan.

Det är en väldigt svår fråga som sagt. Jag tycker inte det är en rättighet att kunna få barn varesig biologiskt eller genom adoption men tanken på att "någon" ska dra en gräns och besluta vilka som är lämpliga är väldigt skrämmande för mig. Så jag skulle väldigt gärna vilja rösta på ANNAT

• Hemliga 72an

Jag tycker man skulle få göra en slags förälder test när man ska skaffa barn. Då förhindrar man att barn blir utsatta. Kanske händer det ändå men i mindre utsträckning.

Svar på tråden Människans rättighet att skaffa barn? Läs TS