• Anonym

Hur farligt är passiv rökning när man är gravid?

Jag röker inte men flera i min närhet gör det inklusive flera av mina kollegor. Jag upplever detta ibland som obehagligt. Det gjorde jag även som icke gravid, men nu känns det ännu värre. Jag sitter inte nära de som röker men ibland har jag känt att jag har andats in röken och jag får äckelkänslor. Usch.

Folk föder ju friska barn trots att de har rökt under hela graviditeten men jag kan ändå känna lite oro ibland, men inte så att det går till överdrift. Undrar om mitt barn skadas av den gift jag får i mig som passiv rökare? Mitt förnuft säger mig att det är väldigt liten risk att barnet far illa av det, men ändå... Nä, jag är inte hysteriskt orolig pga graviditetshormoner men tanken slår mig ibland: är det farligt?

• Svar på tråden Hur farligt är passiv rökning när man är gravid?
  • Anonym

Det är nog omöjligt att svara på beroende på hur mycket av röken du får i dig. Helt klart är det ju inte hälsosamt och du kan ju tänka som så att dina rökande vänner har ju ett filter på sin sida och det har inte du. Jag skulle hålla mig så långt ifrån de som röker som möjligt om jag vore du. Men alla gör vi ju det som känns bäst för oss själva! Sen tycker jag att det är respektlöst av dina vänner att röka nära dig då du är gravid, men det är ju en annan fråga.

• Smilie

Det är ingen fara men du kanske inte behöver stå jämte dem när de röker?

• Sunstar83

hej, jag hörde ett reportage i radio rätt nyligen (senaste halvåret) där forskare hade konstaterat att risken för missfall ökade typ 7 gånger av något så "enkelt" som passiv rökning, jag kan bara tänka mig vad riskerna vid "aktiv" rökning kan bli då. Vet inte exakt men det finns forskning inom det området. Jag vill verkligen inte skrämma upp dig, utan helt enkelt besvara din fråga. Om du vill så kan jag se efter om jag hittar fakta som är mer exakt.

~Älskade, efterlängtade knodd, mamma vill träffa dig snart~
  • Anonym

Jag vill inte alls vara i närheten av de som röker. På jobbet är det skönt att sitta ute när vi har rast men det är inte roligt när flera kollegor sitter och röker och bolmar. Jag sätter mig alltid vid ett annat bord.

Helt klart är det inte hälsosamt med passiv rökning men jag kan undra vad jag utsätter mitt barn för genom att vara i närheten (men inte nära) de som röker. Jag vill ju inte stänga in mig heller...

• Anonym

Jag har en vän som själv har ett litet barn och som rökte när hon var gravid, jag vill inte gärna sitta ute på vår balkong när hon röker men jag vet inte hur jag ska säga att jag inte vill utsätta mitt barn (och mig själv) för det. Kanske tar hon det som kritik?

• Anonym

Är det utomhus el.så så e det ingen fara, oroa dig inte, men mår du illa av lukten så säg till,el.gå därfifrån medans de röker,men varken du el,ditt barn blir skadat el.så utav fåtal gångers passiv rökning, inte ofta det blir så ens vid egen rökning,så oroa dig inte.

Svar på tråden Hur farligt är passiv rökning när man är gravid?