• Tintene

Ni som blivit gravida trots lång och oregelbunden menscykel

Jag försöker just nu bli gravid o längtar så jättemycket... Det e dock någonting som oroar mig enormt mycket och det e mina långa o oregelbundna cykler (42-50 dagar). Läst att om man har långa o dessutom oregelbundna cykler så har man antagligen ingen äl!!?! Usch jag blir så orolig....
    Undrar därför om det trots allt finns kvinnor därute som blivit gravida trots långa cykler..???
    I så fall... tog det lång tid? Fick ni hjälp?
    Åååå va jag skulle behöva lite uppmuntran...

obs!(Denna månad äter jag apiforce för att se om det ev. kortar ner cykeln lite.. (verkar dock inte så..:( e nu på dag 25 o ingen äl i sikte..:(

• Svar på tråden Ni som blivit gravida trots lång och oregelbunden menscykel
  • eea

Hej har ca 35-40dagar och ibland hoppat över flera månader men lärde mig att kolla sekretet som dom flesta har före ägglossning och ska nu ha vårat 3barn hoppas du kan ha nytta av det du också.

• BeccaS

Hmm, ja jag hade 18 dagar fram till min ÄL, och vi lyckades pricka in just den dagen trots att det var omedvetet. Så det tog ju lite tid innan vi visste att vi väntade barn. Vet dock inte om detta är så "länge" jämfört med dig, men lycka till iaf :)

*kram*

• MaidenGirl

Hej. Jag har också oregelbunden mens. Och jag är gravid. Ca. 38-40 dagar cykel. Har aldrig kollat min ägglossning, eftersom det inte har varit aktuellt att bli gravid. Många säger att även om man har oregelbunden/lång menscykel, så är det vanligt med normal äl. (14-16 dagar efter mens). Men som sagt: Jag fick ingen hjälp med äl, gjorde inget speciellt för att bli gravid. En dag tyckte jag att mensen verkligen var på väg, pga menssmärtor. Men det kom inget. (hade då gått mer än 40 dagar). Köpte ett test bara för att ta bort tanken, sluta tänka på graviditet. Hoppades att mensen skulle komma då. Men ojdå... jag var gravid! Lycka till, och tappa inte hoppet!!!!

• BeccaS

jo så var det här med, jag gick utan mens i 52 dagar, så då testade vi.

• Busflickan

Jag har alltid haft oregelbunden mens med allt mellan 2 veckor och 8 månader emellan. Blev gravid efter 6 månader på egen hand, ingen koll på äl utan bara hade sex när andan föll på (dock oftast varje/varannan dag). Då hade jag inte haft mens på 3½månad

• Esmiraldas

Har alltid haft oregelbunden menscykel och det har varit väldigt olika från 30-100 dagar imellan ibland.

Min första graviditet var helt oplanerad, hade då en ovanligt kort cykel en månad. Resulterade i en liten pojke 9 mån senare.

Efter den första graviditet sökte jag gyn pga magsmärtor och knepiga blödningar, fick diagnosen PCO och med detta kommentaren att jag förmodligen snart skulle vara utan mens helt och att jag skulle få svårt att få fler barn... chock!
    Men efter ngr månader så ibillade jag mej att jag hade äl. känningar (sekret + ökade sexlust) det resulterade i min andra graviditet och en liten flicka!

Efter detta har min mens hoppat och varit väldigt oregelbunden, men började reda upp sig, jag kände av ägglossningar nästan varje gång innan mens med flytningar, ökad sexlust och ibland ömma bröst. Nu blev det så att jag missade en äl (eller så var den sexutlöst vilke faktiskt händer)och nu sitter jag här i v. 23...

Blev långt det här, ville bara dela med mej av mina erfarenheter.
    Tycker du ska söka för dina oregelbundna menstruationer, gynekologerna vet mycket mer om olika äl rubbningar nu och det finns hjälp att få!

• lillaleiasmammma

ofta har man ingen äl med så långa oregelbundna cykler. Läkare kan med UL fastställa om man tex har PCO vilket är vanligt. Då får man äta tex pergotime för att hjälpa till med ÄL. Jag fick den diagnosen men blev oplanerat gravid ändå... Skulle jag planerat barn skulle jag dock bett om ÄL-stimulerande.

• felicia040318

hej
    jag hade ingen mens alls när jag vänta mitt första barn, men hade fått en äl, så det kan funka i alla fall.
    men man kan även få tabletter för att få regelbunden mens, jag hade ibland ingen o i bland kom den, så jag bad om tabletter, o sen jag åt dom så har jag haft regelbunden mens.. i dag väntar jag mitt andra barn är 12+3 så visst funkar det.
    lycka till.
    kram

• Malliin

Här är en med en cykel på 28-90 dagar Förvånad 
    Lyckades efter nio månaders väntan bli gravid - slutade tyvärr i MA efter 14 veckor.
    Fick inte tillbaka min mens och började gå på undersökningar på kvinnokliniken för att utesluta att något blivit fel vid skrapningen.

Sista undersökningen jag gick på hade jag många äggblåsor och vätska i livmodern - min läkare började misstänka att jag hade PCO, så jag fick lämna en massa prover.

En vecka innan nästa besök hade jag så ont i brösten! Gjorde ett grav.test som till min stora förvåning visade +
    Det visade sig att vätskan i livmodern var en ägglossning och jag var fullt frisk!

Är nu i vecka 28 - nedräkning!! 

Så den krångliga och fruktansvärt jobbiga och långa vägen till en graviditet lyckades tillslut Skrattande

LYCKA TILL med bebbeverkstaden! Ta kontakt med kvinnokliniken så kan du få hjälp med din långa cykel.

Kram

Liten har flyttat in i magen!
Svar på tråden Ni som blivit gravida trots lång och oregelbunden menscykel