• Cullinan

Ni som fått krämer mot akne utskrivna av läkare....

Vad var det för kräm?

Hjälpte det?

Måste ni fortsätta med krämen "för evigt" eller blev ni friska av en kur?

Hur lång tid tog det innan ni såg resultat?

Försvann även röda fräckar av "gammal" acne?

Hur ofta måste ni gå till läkaren för att få nytt recept?

Är mycket tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Ni som fått krämer mot akne utskrivna av läkare....
  • Cullinan

Får man dylika krämer utskrivna direkt av sin privatläkare, eller remitterar han en bara till en hudläkare?

• Avstängd

salvor av läkare?
    Finns det? är det inte tabletter då?

Om mysrest blir avstängd så visar hon röven!
  • kjempejente

Ta kontakt med VC och bli remitterad till en hudläkare, då får du den hjälp du behöver.
    Bor du i Västerbotten finns en jättebra läkare här i Umeå.

• Suri

Jag fick en salva/lösning som heter "Dalacin" (clindamycin/kutan emulsion).

Den har fungerat bra. jag är så nöjd. Såg resultat efter tre-fyra veckor. När flaskan var slut var acnen borta. Ca två månader. Röda fläckar har inte försvunnit, tror jag. Nu har jag ju blivit lite solbränd så de syns ju inte så mycket nu.
    Finnarna har inte kommit tillbaka. Det var över en månad sedan jag slutade med salvan. jag hade mest finnar få kinderna, käkarna och halsen.

hoppas det blir bättre för dig. lycka till!

Det var en vanlig husläkare som skrev ut det.

• Fragaria

Jag fick Dalacin utskrivet. Det funkade men problemen kom tillbaks när jag slutade med det. Minns inte hur lång tid det tog innan det hjälpte, men tror inte det tog mer än ett par veckor. Nu har jag Basiron som är receptfritt på apoteket och som funkar, såg resultat redan efter några dagar. Jag använder det inte ens varje dag nu, men det hjälper faktiskt.

• Cullinan

Tack för era svar! Det var lite skilda bud angående Dalacinen.

Jag har en privatläkare jag brukar gå till när jag känner mig krasslig.

Men han kan alltså troligen inte skriva ut en dylik salva?

• Suri

Jodå han kan skriva ut Dalacin. Min "husläkare" är en vanlig privat allmänläkare.
    Absolut värt att prova. Jag är så glad att bli av med skiten och äntligen få länna mig fin istället för att gömma mig bakom sjalar och halsdukar.

• Suri

Men komihåg, ge inte upp. Smörj morgon och kväll, ha tålamod, var envis. det dröjer ca en månad innan man kan räkna med resultat och fortsätt smörja (även om finnarna är borta) ett par veckor bara för att vara säker.

• Cullinan

Har läst lite om olika krämer och Abarela verkar ju mest intressant.

Den lär även ta bort gamla röda fläckar pga sin A-vitamin.

• Cullinan

Jag ska vara så tålmodig så!

• Nicke

Jag använder stioxyl 10% från apoteket dagligen.
    Jag har ganska tålig hud så 10% är det som funkar på mig. 5% är för svagt.
    Jag smörjer in mig varje kväll och det håller skiten borta. Om tuben tar slut och om jag glömmer att köpa ny på ett par dagar så exploderar det.
    Men det funkar fint när jag har!

• Cullinan

Har använt Stioxyl och Basiron, men jag blir bara torr. Finnarna försvinner inte.

• Nicke

Jag blir som tur är inte ett dugg torr av stioxyl eller basiron men det är ju det som är meningen.. att finnarna skall torkas typ. Krämerna ska orsaka fjällning. Det är dock inget som märks på mig annat än att finnarna försvinner. Någon dag ska jag nog testa gå till en hudläkare för att se om man kan bli av med skiten för gott.

Cullinan skrev 2007-05-28 23:21:54 följande:
    Har använt Stioxyl och Basiron, men jag blir bara torr. Finnarna försvinner inte.
  • Suri
    Cullinan skrev 2007-05-28 23:21:54 följande:
    jag blir också bara torr. Det sköna med Dalacin är att man inte blir torr alls. Den känns rätt skön.
  • m1nn13

Det finns vissa krämer som bara hudläkare får skriva ut, såna med jättemycket biverkningar och så. Fixa remiss till hudläkare om inte Apotekets receptfria hjälper!

• Cullinan

Ska ringa till hudavdelningen på sjukhuset imorgon.

Om man är snäll kanske man kan få komma dit utan remiss?

Svar på tråden Ni som fått krämer mot akne utskrivna av läkare....