• grapefrukt

Järntabletter tillsammans med kalcium?

Hej! Är i v23 och undrade lite om järntabletter,,
    Jag vet ju att järn är bäst att ta tex med ett glas juice (c-vit), eftersom kroppen tar upp järnet bättre då..
    Men om jag tar det till frukosten med ett glas mjölk tex... hur mycket järn får jag i mig då?

• Svar på tråden Järntabletter tillsammans med kalcium?
  • nicke nyfiken76

Jag vet inte hur mycket du får i dig. Men jag vet att det är bättre att inte ta det samtidigt som man dricker mjölk. Du kan väl ta dem vid en annan måltid, eller dricker du mjölk jämt?

• Kiha

järn + kalcium = nej

kalcium gör ju att kroppen inte kan ta upp järnet på samma sätt

• grapefrukt

Jag dricker ju hellre mjölk än juice till frukost.. Och då tänker jag : "Jag kan ta den där järntabletten senare idag".
    Men jag hinner ju glömma bort den under hela dagen.. Så kommer jag på nästa morgon : "Ajusste den där järntabletten va de ju! Äh tar den senare."

Så glömmer jag den då med.. så fortsätter det så hela tiden..
    Och då tänkte jag om jag inte lika gärna kan ta den vi frukosten när jag ändå kommer ihåg den.

Ond cirkel!! =) Haha Nojjan själv liksom

• nicke nyfiken76

Det är ju bättre att ta den till frukost än att inte ta den alls. Det är ju inte farligt att ta den tillsammans med mjölk men kroppen tar ju inte upp samma mängd järn. Kanske du kan ta två tabletter istället om du nu måste dricka mjölk till? Eller så kan du kanske ta den när du borstar tänderna på morgonen eller nåt?

• grapefrukt

Ah jag måste komma ihåg den nu.. blir galen!!

Jag förstår inte att det ska va så svårt??!! =)
    En dålig vana..

• Kiha

jag tar alltid min järntablett + vitamintablett innan jag går och lägger mig, det funkar bra för mig

• grapefrukt

Kiha..

Vilka vitamintabletter tar du?

• Kiha

vitamineral kvinna dom som är till för gravida med extra folsyra i

• Hjulius

Det är bättre att ta järntabletten mellan måltider och med c-vitamin (som sagt) Men jag käkade kalkabletter under min första grav på inrådan av min bm och behövde inte ta mer järn för det. Järnvärdet du tar hos bm borde ju visa om det går bra med mjölken eller inte

¤ går runt med nr 3 (v 36) ¤
  • flower76

Till mej sa dom att jag förlorade ca 70% av järnet från tabletterna om jag drack/åt mjölkprodukter två timmar innan och två timmar efter tablett intag...Samma sak gäller kaffet =(
    Tyckte att det va skitjobbigt när man va tvungen att hålla reda på tiderna i början, men man vänjer sej fort.

Svar på tråden Järntabletter tillsammans med kalcium?