• kudden

Fått förskoleplats i sept - skjuta upp det till nov?

Hej alla!

Vi har fått förskoleplats i september men vi vill gärna skjuta upp det till mitten på nov på grund att maken inte kan ta ut föräldraledigt förrän till hösten (han vill gärna vara hemma ngra mån).

Går det?

Är det nån annan som gjort så? Betalar man då för platsen så man har den kvar eller kan platsen gå till nån annan?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Fått förskoleplats i sept - skjuta upp det till nov?
  • solsken

Du blir nog av med den om du inte vill nyttja den.
    Jag skulle nog skola in barnet och låta det gå någon dag i veckan eller så, så att ni har platsen.

• sessan82

Det beror på om det är en kommunal eller kooperativ förskola.
    Sen är det säkert olika på olika ställen.

Man kan ju alltid fråga.

• Tabby

Tror nog att du kan skjuta upp i 3 månader (efter det förlorar ni platsen. Men fråga er komun för exakt svar).
    Men ni kommer nog få betala för platsen trots att barnet itne går där, då den är upptagen av er ändå.

• SaraoAlbin

Jag puffar tråden lite. Är i samma sits. Min sambo skall också vara hemma till mitten av november men vi är rädda för att stå utan plats i november.

• pippi2

Hej! Vet inte om frågan passar in här, men gör ett försök om det är ngn som kan svara. Hur lång tid innan barnet skall börja på dagis , får man vet om man har fått dagisplats. Ex om man vill ha plats i sep-07, när bör man få besked om man har fått plats och vilket dagis det blev? En månad i förväg eller endast ngn vecka?

• SaraoAlbin
    ALICE174 skrev 2007-05-30 10:26:56 följande:
    Hej! Vet inte om frågan passar in här, men gör ett försök om det är ngn som kan svara. Hur lång tid innan barnet skall börja på dagis , får man vet om man har fått dagisplats. Ex om man vill ha plats i sep-07, när bör man få besked om man har fått plats och vilket dagis det blev? En månad i förväg eller endast ngn vecka?
    Jag har ringt och frågat men får aldrig något svar, Det är nog väldigt olika beroende på var i kön ni står och vilken kommun. Man kan få reda på det dagen innan om det vill sig illa. Men jag tror att om du anmält ditt barn långt i förväg och vill ha en plats i aug/sept borde du får reda på det nu snart.
  • ceciliaa

tacka ja till platsen och betala för den till nov.

• erical

Hej,
    jag är lite i samma sits.
    Har en tvååring som ska börja i mitten av sept.Nu i dagarna fick jag papper om att även minstingen som blir ett år den 10 sept har fått plats på samma avdelning.Inskolning samtidigt osv.Jag hade sökt plats till honom för jag vet att det är jättesvårt att få plats på den förskolan.
    Avdelningen är tom ny, de håller på att bygga ut.
    Jag som tänkt , hoppats på att min lille skulle få vara hemma med bara mig ett par månader i höst.
    Samtidigt tackar jag nej får jag aldrig en plats där i tex januari..

En bra sak ..eller dålig , får se hur det blir är at jag troligtvis inte har något jobb då i sept. Var arbetslös innan mammaledigheten.
    Då får de bara vara på dagis mellan 9-14.
    Så nu tänker jag att de inte behöver vara där heltid iallafall och så kommer minstingen inte vara där fem dagar i veckan heller.
    Han får vara hemma nån dag samt vara hos svärföräldrarna ibland...självklart tvååringen också..

Vet inte om det är bäst att skola in båda samtidigt eller vänta ca två mån att skola in minstingen sen.Betalar ju ändå maxtaxa...har en fyraåring också.

Kudden: tyvärr brukar de vara sjuka rätt mycket de första månaderna.Så det kanske inte blir så intensivt för dem..

Oj det blev långt..

Vad skulle ni gjort angående inskolningen?

• kudden
    ALICE174 skrev 2007-05-30 10:26:56 följande:
    Vi fick reda på vår plats (september alltså) slutet på maj.
  • kudden

Jag tycker absolut det är värt att betala för platsen och vänta lite extra innan inskolningen. Både för lillens skull och pappan. Hoppas att det går! Lycka till ni andra ang. detta! Man får väl blinka lite med ögat så kanske de går med på det

• Emmec

Jag jobbar med förskoleplaceringar och det skulle inte vara okej här. Man har inte rätt till en förskoleplats om man inte har ett omsorgsbehov.
    Omsorgsbehov har man inte om en förälder är hemma på heltid.. Jag brukar säga att det är okej att skjuta på inskolningen ett par veckor, inte mer. Men inte ens det är ju okej egentligen.

Jag har erbjudit de barn som önskat oktober här plats i september, de kommer att mjukstarta med inskolningen och sen ha några lugnare veckor och en förälder vet jag att hon jobbade lite extra (det räcker med över 15 tim/vecka för att ha ett omsorgsbehov) och då var det inga problem.

Så påbörjar ni inskolningen och pappa är hemma kanske en månad under inskolningen och veckorna efter för att barnet ska få en bra dagisstart så är det inga problem. Men sen får han nog jobba. Han kan ju vara föräldraledig halvtid om det går med jobbet också, så kan barnet ha kortare dagar under längre tid istället.

Svar på tråden Fått förskoleplats i sept - skjuta upp det till nov?