• hjärnladyn

Löpning efter graviditet?

Två månader sedan förlossningen, var på efterkontroll idag men glömde fråga om det viktigaste: min löpträning!

Allt hade läkt fint och knipet funkade som det skulle, är det då fritt fram att börja jogga igen? Jag längtar så grymt mycket efter att börja springa igen.

Hittills har jag kört med långa raska promenader och känner att jag jobbat upp en hyfasd grundkondition, men nu vill jag ha upp flåset och få tempo under fötterna.

Erfarenheter av löpning efter graviditet mottages tacksamt!

• Svar på tråden Löpning efter graviditet?
  • mumlan1

spring på bara, det har jag gjort...

• mumlan1

mmm inga problem men lär dig att känna av kroppen, blir det för tungt så får du fortsätta promenera och vänta lite med joggingen...

• hjärnladyn

Ok, tack för svaret! Jag har just rotat fram mina löparkläder som legat långt ned i en låda pga flytt under graviditeten. Ska nu bara prova dem och se vad som fortfarande passar. Gissar att sport-behån är på tok för liten.

• Lilla Mimsan

mumlan1: inget urinläckage heller?

• mumlan1

nepp, inte det. även om det här var andra barnet.

• Plupp07

Min BM sa att känner man inte obehag eller att det gör ont så är det bara att knata på.

Det finns ju inget bättre än att ut och springa en runda och sedan ta en skön dusch. Man blir som en helt ny människa samtidigt som man försöker få bort degmagen och få upp flåset igen... Skrattande

• Lilla Mimsan

Har lite urinläckage man annars kändes det bra första gången. Finns ju Tena...

• tistel

Jag började springa två veckor efter förlossningen (joggade lite försiktigt några veckor - sen riktig löpning igen). Det var bara nyttigt! Brösten kunde väl vara lite tunga pga all mjölk, men en bra BH löste det problemet. Fick även se till att kissa ordentligt innan träning, eftersom det inte kändes helt säkert. Med tiden är dock det problemet borta. Jag tror att det daltas allt för mycket med gravida och nyblivna mammor. Vi är ju gjorda för rörelse - jämför med alla andra däggdjur som måste vara fullt rörliga strax efter förlossning! Jag sprang även långt in i graviditeten (tills magen blev allt för tung, därefter cyklade jag el promenerade), och det resulterade i jättebra blodtryck, lagom viktuppgång, bra sockervärden mm. Kör så det ryker - det är bara nyttigt!!!
    Min dotter är nu 8 mån, och jag har minst lika god kondition som innan, vilket känns jättebra. Man vill ju palla en graviditet/förlossning till!

• hjärnladyn

tistel, tack för ditt svar! Låter bra att du fått upp samma kondition som innan graviditet/förlossning.

Själv orkade jag inte springa under graviditeten. Var helt orkeslös och det tog några månader innan jag insåg att min järnvärde var kört i botten.

Men nu känner jag mig fit for fight och premiär blir förhoppningsvis imorgon. Måste fixa ett par nya shorts och byta batteri i pulsklockan bara. Åh, jag känner att jag har massa spring i bena!

• fröken april

Jag tänkte testa en kortis kväll,bara runt kvarteret för att känna efter!

• Rosatös

Frågar man en sjukgymnast eller läkare får man ofta svaret att man skall vänta ca 6 månader. Det är bättre att promenera första tiden!

• hjärnladyn

fröken april: kan du berätta hur det kändes när du kommer tillbaka från premiärrundan?

• fröken april

ja fast den blir imorgon em, lillfröken tyckte inte alls att mamma skulle springa igår....och mannen är bortrest ikväll,men ja, jag återkommer!!! Fåt bli ett gympa pass idag istället!

• fröken april

ja fast den blir imorgon em, lillfröken tyckte inte alls att mamma skulle springa igår....och mannen är bortrest ikväll,men ja, jag återkommer!!! Fåt bli ett gympa pass idag istället!

• tistel

Lycka till Hjärnladyn och Fröken april med premiärturerna!!!

En gyn-överläkare på UAS sa till mig att det inte var det minsta farligt att löpträna vare sig under graviditet (så länge det känns bra!!) och några veckor efter förlossning (under förutsättning att det varit en vaginal förlossning utan komplikationer). Men det beror väl också på vilken grundkondition man har sedan tidigare antar jag..... Kanske inte så bra att springa en mil strax efter förlossning om man aldrig sprungit ordentligt innan? Däremot har någon BM på MVC, som jag frågat, ansett att "det är nog tillräckligt att promenera" både under grav och efter förlossning. När jag frågat varför det skulle vara så har dom dock inte haft några bra svar.....

• Swift
    hjärnladyn skrev 2007-05-28 22:09:28 följande:
    Två månader sedan förlossningen, var på efterkontroll idag men glömde fråga om det viktigaste: min löpträning!Allt hade läkt fint och knipet funkade som det skulle, är det då fritt fram att börja jogga igen? Jag längtar så grymt mycket efter att börja springa igen. Hittills har jag kört med långa raska promenader och känner att jag jobbat upp en hyfasd grundkondition, men nu vill jag ha upp flåset och få tempo under fötterna. Erfarenheter av löpning efter graviditet mottages tacksamt!
    Jag började spela innebandy 2månader efter förlossning & de gick bra enligt min barnmorska,bara jag inte hoppade
  • hjärnladyn

fröken april: då får vi se vem som hinner först!

Jag har ett gott hopp om att jag ska komma ut ikväll, solen skiner och det är underbart löpväder! Tur att maken slutar jobba tidigt ikväll!

tistel: det där stämmer säkert bra! Och jag anser mig ha en god grunkondition. Är absolut ingen löparstjärna, men sprang iallafall milen innan jag blev gravid.

Lovar att berätta hur min premiärtur kändes.

• vickas

Jag var så springsugen i förrgår att jag bara var tvungen att ge mig ut. Tyra fick hänga med i vagnen - det gick hur bra som helst att springa med vagnen trots att det inte är en spring vagn utan en Kronan.

• hjärnladyn

vickas: vad härligt!

Jag var ute på min premiärrunda igår! Eftersom vi har flyttat under graviditeten så kunde jag inte springa mina vanliga rundor och har därför ingen koll på hur mycket/lite jag har tappat.

Jag kände dock att det gick långsammare och tyngre (har ju 4 grav-kg kvar) än före graviditeten men ändå bättre än vad jag hade hoppats på. Var ute en halvtimme och idag känner jag mig stel och med en begynnande träningsvärk men mycket nöjd med mig själv!

Svar på tråden Löpning efter graviditet?