• väduren

Min 1 månaders bebis har inte bajsat på 2 dagar..

..Är detta vanligt eller???
    Förut bajsade han efter varje amning..å nu ingenting?
    Han verkar ha väldigt ont i magen oxå. (Han får minifom vid varje amning).
    Har provat att massera magen, men inget hjälper.
    Han kan väl inte bli förstoppad av bröstmjölk???
    Han kissar bra tycker jag iallafall.
    Ska jag behöva vara orolig för detta???

• Svar på tråden Min 1 månaders bebis har inte bajsat på 2 dagar..
  • Dexan

Ammar du bara så kan det gå flera dagar imellan så du behöver inte vara orolig, de kan inte bli förstoppade. Om du däremot ger ersättning så ska de bajsa varje dag.
    Om han har ont i magen så kanske det kan vara något du har ätit.

• Rusty

Små barn som ammas bajsar ibland inte på en hel vecka, så det är ingen fara på taket. Men att han verkar ha ont i magen är ju värre. Är det gas i magen tro? Du kan testa med att undvika mat som ger gas (lök, bönor etc).

• nohonani

Om han bara ammar och inte får ersättning (vet inte om det påverkar) så är det ingen fara. De bajsar lite som de vill i början. Bröstmjölk är inte förstoppande. När min tjej var liten kunde det gå uppemot fem dagar ibland, och jag har hört många som var mycket värre.

• Tisan

Jag har hört att vissa barn bajsar flera gånger om dagen. En del 1 gång i veckan och allt är normalt. Alla är vi olika!!

Mamma till Nellie o Elis!!
  • väduren

Okej, tack för era svar.
    Jag blev lite orolig eftersom han brukar jämt bajsa efter varje amning..men då vet jag att det kan ta flera dagar! Hoppas att han bajsar snart, eftersom han verkar ha så ont i magen, stackarn.

• Förhoppningar

när vi lämnade bb fick vi höra att det kan gå upp till 10 dagar innan barn bajsar. Och det är inget farligt med det. Däremot är det viktigt att de kissar varje dag.

Om man ser att bebisen tar i och försöker bajsa, kan man använda rumptermometern. Termometern kan ibland stimulera igång tömningsreflexen.

• Ellpi

Min kille brukade också bajsa jätteofta och sen hux flux så dröjde det åtta dagar! Men det gör ju absolut inget om de helammas!

• Ellpi

Det kan bli så eftersom de tillgodogör sig näringen så pass bra!

• somira

samma sak hände oss vi tog en tops med lite olja i rumpan på lillan, hon bajsade då ordentligt och hade tydligt ont i magen sedan blev allt bra och har fungerat sedan dess ca 1 månad sedan d hände. Om killen varit förkyld eller du druckit te kan d påverka magen att de får ont och man kan på detta sätt hjäklpa dem att tömma. Men inte ofta. Bara någon gång ibland vid behov.

Svar på tråden Min 1 månaders bebis har inte bajsat på 2 dagar..