• mysko4

riktigt goda vanilj bullar? ge mig tips

ska göra massa vanilj bullar imorgon har jag tänkt och undrar ifall ni har några hemlisar för att göra dem extra goda och saftiga?? vill jätte gärna ha tips

• Svar på tråden riktigt goda vanilj bullar? ge mig tips
  • Önskan

Vet inte vad du tänker på för vaniljbullar, men dessa läckra bullar med vaniljsmak är nästan lite wienerbrödsaktiga. Alla brukar gilla dem!

Rimbobullar

25 g jäst
    2 dl kall mjölk
    200 rumsvarmt smör (eller margarin)
    1 msk socker
    6 dl vetemjöl

Fyllning:
    75-100 g smör (eller margarin)
    2 msk socker
    2 tsk vaniljsocker (ta mer om du använder vanillinsocker)

Pensling:
    1 ägg

Garnering:
    1 dl florsocker
    ca 1msk vatten

Rör ut jästen i lite av mjölken i en degbunke. Tillsätt de övriga ingredienserna och arbeta samman till en smidig deg. Kavla ut den till en fyrkant ca 40x40 cm. Skär den sen i 8x8 cm stora fyrkanter. Blanda ihop fyllningen och lägg lite i mitten på varje ruta. Nyp ihop hörn mot hörn och lägg dom i pappersformar. Låt jäsa övertäckta ca 2 tim . Pensla med lätt uppvispat ägg. Grädda i 250 grader ca 8 min. Blanda ihop glasyren och glasera bullarna vid serveringen. Om bullarna ska frysas så frys dom utan glasyr.

• Zimlis

åhhh va gott *pekar på inlägg 2* Ska absolut prova.

Jag hade inte en aning om hur man gjorde vaniljbullar så jag tog ett recept på kanelbullar från mjölpaketet o sen köpte jag kokbar marsan o gjorde en vaniljkräm som jag hade som fyllning istället för kanelfyllningen (blev jättebra)

• Sallisen

Om jag gör vaniljbullar så tar jag socker och vaniljsocker i, i stället för socker och kanel. Tar rätt mycket vaniljsocker faktiskt. Gott! Annars gör man bara som med vanliga bullar.

• Önskan

Jaha, du kanske vill ha med vaniljkräm i? Ett tips är att ändå ha kardemumma i degen, vanilj och kardemumma går jättebra ihop.

• snuttan2

mums!! får hem o baka nu känner jag jag har oxå letat efter vaniljbulls recept men inte hittat något lätt o gott men nu känner jag att detta fixar jag.
    var ju fiffigt med vanilkräm i vanliga bullar blir nog en test på det oxå ;)

• Sallisen
    Zimlis skrev 2007-05-29 10:58:07 följande:
    åhhh va gott *pekar på inlägg 2* Ska absolut prova.Jag hade inte en aning om hur man gjorde vaniljbullar så jag tog ett recept på kanelbullar från mjölpaketet o sen köpte jag kokbar marsan o gjorde en vaniljkräm som jag hade som fyllning istället för kanelfyllningen (blev jättebra)
    Låter gott! Ska nog ta och prova det!
  • hollydolly

Gör en vanlig kardemumma deg.
    Sen rullar du små bollar och sen låter du dom jäsa.

Efter jäsningen så trycker du lite försiktigt med fingret ner i bollen så du kan spritsa ner en klick med vanlijkräm i.
    Sen bakar du av dom i ugnen.

Efter det så doppar du dom i strösocker o vips, jättegoda vanlijbullar

• hollydolly

Obs! ta gärna nån vattenspruta och spruta lite på bullen när den är klar så att sockret fastnar!!

• Sara och Co

leila gjorde några som såg jättegod ut, finns på tv4:as hemsida..

• Önskan

just det, man kan doppa dem i smält smör och strösocker, men även i glasyr (vatten och florsocker) och kokos. Det är väldigt gott med. Skolebröd heter det då.

• hollydolly
    Önskan skrev 2007-05-29 13:53:23 följande:
    just det, man kan doppa dem i smält smör och strösocker, men även i glasyr (vatten och florsocker) och kokos. Det är väldigt gott med. Skolebröd heter det då.
    ja just det, det kan man också göra.. Och mycket godare tror jag det blir då också
  • soldis

Allra godast tycker jag är att göra en vanlig bulldeg. Kavla ut degen och gör fyrkanter, ca8 gånger 8 cm, ev mindre. Lägg en rejäl klick fast marzankräm i varje, och tryck ihop kanterna mot mitten. Lägg skarven i botten och lägg bullarna i bullformar, så rinner inte krämen iväg. Pensla på smält smör och doppa i strösocker. Mums! (efter gräddningen alltså) Bäst att göra innan servering, dvs ej frysa så.

• Jannamia

Vaniljbullar

Det går utmärkt att frysa in dessa bullar men

vänta med att garnera med socker.

ca 40 st

4 dl gräddmjölk

50 g söt jäst

200 g rumsvarmt smör el margarin

1 dl socker

1 krm salt

1 ägg

1 krm hjorthornssalt

ca 13 dl vetemjöl

Fyllning:

5 dl vaniljkräm

Garnering:

smör el margarin

socker

Värm gräddmjölken fingervarm och häll den över jästen som

smulats ner i en degbunke. Rör om tills jästen är upplöst.

Klicka ner det rumsvarma matfettet och tillsätt sockret,

saltet och ägget. Rör om.

Blanda ner hjorthornssaltet i vetemjölet och tillsätt detta.

Arbeta samman till en blank och smidig deg. Låt vila i bunken

under en bakduk i ca 40 minuter.

Medan degen vilar görs vaniljkrämen enligt recept på förpackningen.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda samman den lätt.

Kavla därefter ut den rektangulär, ca 40 x 65 cm.

Sporra upp i ca 8x8 cm rutor.

Lägg en klick vaniljkräm mitt på varje ruta. Lyft upp hörnen och

nyp samman så att inte vaniljkrämen rinner ut.

Lägg bullarna på bakpappersklädd plåt med skarven neråt och

ställ att jäsa i ca 45 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader.

Grädda de färdigjästa bullarna i mitten av ugnen i 6-7 minuter.

Smält lite matfett och pensla tunt över bullarna då de

svalnat. Doppa dem därefter i socker.

• sigga

Prövade baka rimbobullarna idag! Smakade himmelskt gott!! Inga bantarbullar,men ljuvligt goda!! :)

Svar på tråden riktigt goda vanilj bullar? ge mig tips