• Lejlej

Vad krävs för att bli förskollärare?

Jag har fått för mig att bli förskollärare. Många säger att jag passar för det oxå.
    Men vad krävs? Hur lång är utbildningen? viktigast av allt vad för förkunskaper ska man ha? Jag gick ut gymnasiet med 2,6 så det krävs nog lite studier innan. Hjälper högskoleprovet nåt om man får bra resultat?
    Hur ser det ut på jobbfronten, finns det några när jag är färdig om jag börjar nu?

jag har många frågor, inga svar

Mamma till Isak 0304 och Olivia 0509
  • Svar på tråden Vad krävs för att bli förskollärare?
  • mammacatta

Jobb finns det, det betalar nuförtiden så man faktiskt kan leva på det.
    Utbildningen är 3 eller 3,5 år, vet faktiskt inte (jag gick bara 2,5 år) och är KANON. Jag gick ekonomisk innan, enda kravet var allmänn behörighet.
    Intagningspoängen är inte så höga, det är lätt att bli antagen.
    Sen tror jag att man läser tillsammans med andra lärare i början, det är mer "allmänt" förstaår nu är när jag gick.

• hallon2

Som ovan!
    + att det är värt att göra högskoleprovet, har du arbetat minst 5 år får du ytterligare 0,5 till ditt resultat!

Intagningspoängen är inte särskilt höga men 2,6 är lite väl lågt :(

Jag läste upp min usla 2:a i matte på en collegeutbilding på Komvux - förberedande utbilning för lärarlinjen :)

• Lilja07

Hej på dig! Gå in på Borås Högskola, du kanske ska läsa där isåfall? Närmast... Där står vilken behörighet du ska ha. Det krävs nog högre betyg, men högskoleprovet är ju bra! Får du bra poäng har du mer chans

~~ Mamma till Sanna & Felicia ~~
  • mpta

Jag läser till förskollärare nu å utbildningen är 3,5 år. Man ska ju va godkänd i alla kärnämnen å sen beroende på vad du läser för inriktning kan du va tvungen till att ha läst någon "extra" kurs i min inriktning behöver man tex ha godkänt i engelska B.

• mpta

Jag tror att det är 25% som kommer in på högskoleprovet och 75% som kommer in på betygen, så gör du högskoleprovet har du ju större chans att komma in.

• Lejlej

tack alla för bra svar, ska kollas upp ordentligt.

dock tänkte jag börja med ett ämne typ kvällstid och se om jag orkar plugga

Mamma till Isak 0304 och Olivia 0509
Svar på tråden Vad krävs för att bli förskollärare?