• Anonym

Klamydia eller urinvägsinfektion. Hur veta?

Hej
    Jag testade mig för klamydia förra året och hade inte det. Sen dess har jag haft sex med två killar. En kille för ett år sedan (efter att jag testade mig) och en kille förra veckan. Jag brukar få urinvägsinfektion när jag träffat en ny pojkvän och vi har sex utan kondom första gångerna. Min syster är likadan. Två dagar efter att jag haft sex med min nya pojkvän (förra veckan) så fick jag typiska urinvägsinfektionssymptom. Kissnödig, sved när jag kissade osv. Jag började dricka tranbärsjouice och då blev det bättre. Men i morse sved det igen?!

Nu till frågan. Kan det vara klamydia jag fått? (inkubationstiden är ju ca 7 dagar) Och hur vet man i så fall skillnaden? Han säger att han inte har det, och jag vet att jag inte hade det för ett år sedan. Jag kan ju ha fått det av killen jag var ihop med för ett år sedan man jag har inte haft några symptom. Eller kan det helt enklelt vara urinvägsinfektionen som inte riktigt läkt ut? (jag känner mig fortfarande lite kissnödig trots att jag varit på toa)

Jag nojar över detta. Hjälp mig!!

• Svar på tråden Klamydia eller urinvägsinfektion. Hur veta?
  • Miha

Varför inte gå till VDC så kan de kolla upp om du har ev UVI eller Chlamydia?

• Anonym

Därför att min plan till Frankrike går om några timmar och de vägrar ta emot en på vårdcentralen där jag bor om man inte bokat tid. Om det inte har gått över när jag kommit hem får jag ju gå dit, men det hade varit trevligt med några riktiga svar i den här tråden (kanske finns någon sjuksköterska här) som kan ge mig råd?

• barnensrätt

Låter ju som urinvägsinfektion, när det gäller klamydia så BRUKAR man få lite äckliga flytningar också.
    Men eftersom klamydia är allvarligt samt ibland inte ger symtom alls, så tycker jag att du genast skulle beställa tid hos gyn.

Glöm inte kondomen nästa gång Flört

-Jag vet att du vet att jag vet att du vet att jag vet-
  • Anonym

Vi "glömde" inte kondom. Vi har varit ihop i tre månader och kört med kondom och nu tyckte vi att vi kände varandra tillräckligt bra för att sluta med den.
    I vanliga fall när jag får uvi så brukar jag inte ens tänka tanken på klamydia. Jag har aldrig haft en könsjukdom i hela mitt liv och är ändå över 30. Men jag brukar alltid få antibiotika så att den har gått över på några dagar. Nu håller den fortfarande i sg (om det är det) och det gör ju att man nojar lite.

• Anonym

Kanske lite tidigt på morgonen, men finns det ingen som kan tänkas ha något svar? Egna upplevelser?

• Anonym

Nu har jag beställt tid för att kolla om det är urinvägsinfektion. Om det inte är det får jag väl åka in efter att jag kommit hem från min resa och göra klamydiatest.
    Jag tror dock inte innerst inne att det verkligen är klamydia. Killen jag är ihop med har precis kommit ur ett fyra år långt förhållande och har så vitt jag vet aldrig varit otrogen. Och jag har ju bara haft sex med en person sen jag testade mig och det var över ett år sen...

• arianne03

Inte för att vara en moraltant, men till nästa gång, är det inte bättre att ni testar er innan ni slutar med kondom? Man blir ju inte friskare efter 3 månader..

Och vet du om killen testat sig innan sitt förhållande? Killar (och tjejer) kan bära på klamydia läänge utan att ha symptom.

Men för att svara på din fråga så tror jag nog att det är UVI, låter som mycket mer troliga symptom.

• Anonym

Är det bara jag som tycker att när man träffar en ny kille så använder man kondom tills båda har testat sig och fått ett OK i rumpan??? Känns ibland som man är ensam om detta sätt för att slippa oroa sig för STD. Men så är jag extremt paranoid för att få ngt oxå...

Tror det enda sättet är att testa, men det låter mest troligt att det är UVI. Du får ju det med en ny partner.

• Anonym

Tack Arianne. Jo, jag vet att Klamydia kan ligga latent länge. Det jag vet om hans sexuella bakgrund får mig inte att bli speciellt orolig. Han är HIV-testad och testad för Hepatit, precis som jag. Jag hoppas ju och tror att det är urinvägsinfektion. Jag känner mig ju kissnödig hela tiden och det antar jag att man inte gör om man har Klamydia?

Anonym: Nej, jag håller egentligen med dig. Men när man känner en person, vet personens sexuella bakgrund och den inte innehåller några överaskningar så tycker jag inte att man behöver vara så paranoid. Men i den perfekta världen så ska man givetvis gå och testa sig först innan man slutar med kondom.

• ELJ79

Hej Ts! Tycker att det låter som om du har UVI. Kan också vara lite svamp. Tranbärsjuicen du drack hjälpte men tog tydligen inte bort bakterierna isåfall. Bra att du beställt tid på vc. Försök att hålla dig ett tag innan du ska på vc, svårt jag vet. Inge kul att åka t Frankrike med UVI.

• Anonym

ELJ79: Tack för peppningen!!!
    Det är första gången jag testar med typ tranbärsjuice, och jag har ju hört att det nog ändå är bäst i förebyggande syfte så man inte ska få tillbaka sin uvi. Jag ska till vårdcentralen vid 15 och då får jag veta direkt om jag har uvi. *håller tummarna*

• Anonym

låter jobbigt att åka till frankrike med en förmodligen UVI. hoppas du hinner få pencillin innan så du inte måste hålla dig vid en toalett hela tiden.

• Anonym

Ja det är ju inget kul, men jag märkte att det blev bättre när jag drack surt och trodde det var borta helt. Men så kom det tillbaka i morse. Jag drack ett par glas vin i gårkväll och funderade på att det kanske triggade igång det hela igen om inte alla bakterier var borta?

• Anonym

Puffar, finns det fler som har något smart att säga om detta?
    Jag är mest orolig för att om det verkligen är Klamydia så kanske killen tror att JAG smittat honom...

• Anonym

om du nu har klamydia så tror jag inte att du har smittat killen. kan nog vara lugn där.. Symptomen får man ju ett par veckor efter smittotillfället. Har han kollat sig nyligen?

När jag fick klamydia upptäckte jag det 3 veckor efter att jag blivit smittad. var som om någon stack en kniv i magen och vred om. konstant ont i magen och min mens började krångla. Flytningar hade jag massor.

Har aldrig haft uvi så jag vet inte hur det känns.

• Miha

Typiskt för UVI som inte är symptom för Chlamydia är att urinen luktar illa och är mkt färgad.

• Anonym

Nej, jag tror inte han har testat sig nyligen. Han kommer som sagt ur ett 4 år långt troget förhållande (vad han vet) och han har inte haft symptom. Nej, det är nog urinvägsinfektion trots allt. Nu ska jag bara försöka hitta något att kissa i för att ta med till vårdcentralen...

Svar på tråden Klamydia eller urinvägsinfektion. Hur veta?