• Maja Gräddnos

Dosering av Minifom vid fri amning?

Min lilla tjej är 5 veckor och har en del tjorv med magen, så nu tänkte vi prova med Minifom. Men hur gör ni som ammar fritt och ofta med doseringen?

Om hon först tar ett bröst, sen efter 20 minuter ett bröst till, sen efter en timme det första på nytt o.s.v., hur ska man tänka då? Ge 10 droppar var gång, eller ge med ett visst tidsmellanrum?

Och hur gör ni på natten?
    Ylva vaknar två gånger och äter, jag ammar liggande och vaknar knappt. Ska man ge då också eller kan man hoppa över Minifomen på natten utan att det märks stor skillnad?

• Svar på tråden Dosering av Minifom vid fri amning?
  • McIris

Jag gav inte om det var så tätt mellan amningarna utan när det gått lite tid emellan, så det blir regelbundet under dagen. Jag gav inte Minifom på natten då det ska vara så lite bök som möjligt. BVC sa att det var bra att strunta i natten.
    Jag skulle ge ungefär var tredje timme, så brukar de börja amma så småningom ändå. Lycka till!

• Maja Gräddnos

Åh vad skönt att man kan strunta i natten! Ungefär så har jag tänkt också, ge med några timmars mellanrum.
    Tack för svaret!
    Fler är gärna välkomna att ge synpunkter

• MansonDust

Ibland måste man även ge mer än 10 droppar ! Enligt BVC kan man inte överdoser Minifom.

• eileme84
    McIris

gud va allas bm säger olika..
    på min bvc sa dom att man absolut INTE får hoppa över att ta miniform vid något tillfälle för då kan det hända att man får börja om från början
  • Maja Gräddnos

Attans! Så vem ska man lyssna på då? Minifom vid varje tillfälle, eller Minifom ibland? Hmmm....

• McIris

Emlan84: Ja det är nog så att de säger väldigt olika ibland med det mesta. Håller med att det är lite konstigt! Men jag körde så och det fungerade för oss. Våran dotter mådde bättre av Minifom o det räckte med 10 droppar ca var tredje timme på dagen. TS: Prova dig fram vad du tycker är rimligt o det som verkar ha effekt. Om ni inte ser nån skillnad så kan ni ju ge oftare. Som sagt, det är ofarligt!

• tvilling77

10 droppar är för lite, på barnintensiven sa dom till oss att man ska ge 30 droppar för att få effekt! Fattar inte varför dom skriver 10 droppar på flskan! Man kan INTE överdosera minifom....så det är inga problem att ge...

• Gargamella

Jag ger innan varje amning. Ibland hoppar jag över om han ammat, slumrat 10 min och ammar vidare sen. Men min BVC sa att det är innan VARJE amning som gäller... Annars är det typ ingen idé. Hur kan alla säga olika? Knepigt...
    Jag ger på natten oxå. Det går av bara farten nu, fast knöligt i början. Han sover med oss i sängen och jag ligger och ammar oxå, men jag vaknar ändå till så det gör inget.
    Dock ger jag inte på sked, DET blev FÖR knöligt att hålla på med på natten. Hade minifom överallt.
    Efterssom man inte kan överdosera sprutar jag direkt i munnen på honom. Har kollat på sked ungefär hur mkt jag behöver trycka. Funkar bra och är smidigare!

• herilane

Minifomet försvinner inte ur kroppen om man hoppar över ett tillfälle. Så det där med att man får "börja om" om man missar en gång är helt fel.

Poängen med att ge minifom vid varje måltid är att få dosen jämnt fördelad över dygnet. Typ 5-6 gånger om dagen är lagom enligt tillverkaren.

Minifom tas inte upp av kroppen utan åker rakt igenom tarmarna. På vägen igenom "punkterar" minifomet gasbubblor, så att de blir små och lätt kommer ut. Tar man en jättedos en gång om dagen så får tarmarna ingen hjälp när den dosen har åkt igenom, medan om man däremot tar små doser då och då så finns det lite minifom där hela tiden.

Svar på tråden Dosering av Minifom vid fri amning?