• FBK06

Det gör så ont att amma!!!

Jag har en dotter på snart tre veckor och det gör så jätteont varje gång jag ska amma. Jag gråter ofta floder och har ångrdy inför att ge henne bröstet. Någon gång ibland går det ganska bra efter ett tag men det är inte ofta. Hur ska jag göra? Hon tar bröstet bra och jag har varken sår eller mjölkstockning. Hur länge ska man försöka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-29 09:59:06:
    Hej och tack för alla snabba svar. Hon har ett bra tag och jag har inga sår eller mjölkstockning. Amningscentrum menar på att jag kanske är "överkänslig" för utdrivningsreflexen (vilket låter troligt då det är det som jag tror gör ont). Frågan är bara - kommer det att försvinna eller kommer jag alltid ha ont? Någon som vet?

• Svar på tråden Det gör så ont att amma!!!
  • Mamma till 2 guldklimpar

Kontakta bvc eller amningshjälpen..antagligen suger hon fel och till slut leder d kanske till sår.. Du kan oxå pröva me amningsnapp, d hjälpte mej..

• Majblomma12

Köp bröstvårtsskydd och använd tills du blivit lite mer härdad. Det hjälper verkligen.

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Tindrande

har du kollat så att hon har rätt tag?
    För det ska ju inte göra ont. Kanske kan din bvc sköterska hjälpa dig att kolla så hon får ett bra tag.
    Annars så finns det en jätte bra salva på apoteket som heter bröstvårts salva, den är jätte skön att sätta på och hjälper mig än idag om jag blir öm, fast min dotter är 1 år.

Vill du amma?
    Om inte så tycker jag det är dumt att du sitter och plågas, det påverkar ju barnet också.
    Amning ska vara mysigt, inte ångestfyllt

• Majan78

Det är också mitt tips, använd amningsnapp ett tag. Det känns fortfarande, men inte lika mycket.

• getingmidja
    Det ska inte göra jätteont!

Jag tycker också att du ska kontakta Amningshjälpen.
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • sanneq

Ja ammningsnappen "avlastar" och smörj med smakfri mjukgörande salva! Och testa kanske att bara flytta henne lite, en annan ställning typ! Sedan fick jag tipset att smörja in vårtan med bröstmjölken, den är ju riktigt fet och inte alltid ha ammningsinlägg för dom fastnade!

• Melly

Du kanske har fått svamp på brösten Då är det inte alltid det syns nåt men kan göra jätteont ändå.

• Ellpi

Men om det är utdrivningen som gör ont hjälper väl inte amningsnapp. Det tog långt tid innan jag slutade känna själva utdrivningen men det gjorde hela tiden mindre och mindre ont så det bör ju gå över snart! Tycker ändå att du ska besöka en amningsmottagning så de får titta på dig! Lycka till och hoppas att det går över snart!

• Blomma00

Hade samma problem som dig. Var i kontakt med bvc och amningsmottagningen men det blev inte bättre. Jag gav upp efter sex veckor.

• knodden och vi

Jag är känslig för utdrivningsreflexen, gör mycket ont till o från. Väärst var det första veckorna men känns även nu vissa dar och Joel är 10 veckor nu. Jag försöker djupandas avslappnande hjälper något. Fick även ett nässpray att ta innan ammning som hjälper utdrivningen, den är bra. Om det är detta du lider av så ska du inte ha ont under hela ammningsstunden utan just de första minuterna. Lycka till.

• Svallin

Håller med om amningsnappen. Jag har använt en från början för att hon inte fick tag. Nu vill jag inte vara utan den för det gör svinont.
    Hoppas det löser sig!

Kram!

om man gör det man alltid gjort, får man det man alltid fått....
  • Marlene

Hur känns det när det gör ont? Går det att beskriva smärtan? Gör det ont hela tiden eller bara i början, mitten, slutet? Gör det ont i båda brösten? Hur ser bröstvårtan ut när hon släpper taget?

kan det vara nått sånt här www.amningshjalpen.se/radgivning/raynauds.htm

Eller kanske?

"Det finns tröst när ingen förklaring kan ges!

De kvinnor som jag träffat på som haft smärtor i brösten utan att man hittat någon förklaring, och som valt att fortsätta amma, har ofta sagt att smärtorna lindrats med värme, smärtan har också varit lindrigare är de legat ner och ammat. Mycket luftning av brösten har varit betydelsefullt. Flera har tyckt att smärtan avtagit eller känts betydligt mindre då barnet blivit 2-3 månader. En del mammor har tyckt att amningsnappen underlättat, andra har tyckt att den förvärrat. Några har avlastat med urmjölkning under en tid och det har underlättat. En del tycker att det hjälper att dricka något varmt före amningen.

När kvinnor misstänkts ha dålig blodcirkulation i brösten har man rekommenderat vanligt svart te före amningen, te innehåller ett kärlvidgande ämne, teofyllin. I USA rekommenderas att mammor fuktar tepåsar och låter dem ligga på brösten en stund före och efter amning för att öka blodcirkulationen, inte heller här finns någon forskning."

www.amningshjalpen.se/radgivning/smarta.htm

• jemima78

det ger med sig. jag hade ont länge, hela barnsängstiden.

• LinnV

jag hade precis lika dant.. de blev bättre å bättre hela tiden å var nog helt borta när hon var ett par månader..

• ekin

Jag köpte amningsnapp efte 2 dagar. Nu efter 3 veckor så har jag tagit bort den ville köra utan om det gick coh det verkar fungera. Jag smörjer fortfarande in med Bepanthen. Jag var alldeles sårig i 2 veckor, men så smått så går det bättre. Hon äter ganska intensivt när hon är vaken.

Lycka till.

• husbyggare

Gå till amningsmottagningen om och om igen och be att olika personer får titta på när du ammar. Lita inte på att hon tar bra tag för att en person säger det eller för att det ser så ut! Jag hade stora problem + sår i sex veckor och alla sade att allt såg bra ut tills jag hamnade hos en sköterska som gav mig nya tips på tekniken. Därefter har det gått bra! Ge inte upp!

• Tindrande

När jag ammade min dotter så fick jag ont vid utdrivningen, det liksom ilade och skar i brösten, jag kunde få ont även när jag inte ammade, så fprt som utdrivningsreflexen kom igång.
    Men för mig släppte det efter ett tag, och det gjorde inte så ont som du beskriver det.

Hoppas att du snart finner en lösning!

• Prillan73

Har du "inåtvända" bröstvårtor ?
    det har jag ochj det gjorde jävulusiskt ont varje gång min lilla tjej tog tag, sen släppte det.....
    Men jag stog ut....hade gett mig 17 på att amningen skulle fungera 2:a gången.......trodde det skulle vara så....
    Var så "arg" för det såg så mysigt o harmoniskt ut när "alla andra" ammade sina små......

BRA om det FINNS hjälp att få !!!
    Hoppas DU får hjälp !

Lycka till !

• FBK06

Tack igen alla vänner i etern! Det känns skönt att höra att jag inte är ensam om detta och att det faktiskt verkara finnas ett slut på det hela (om än ett par veckor bort...)
    Värme har verkligen hjälpt och djupandning så klart. Ska testa med te också så kanske jag kan härda ut ett tag till. Det är ju trots allt såå många fördelar med att amma - om det går. Tack igen!

Svar på tråden Det gör så ont att amma!!!