• delifi2

måste en handledare ha körkort 5 år??

Min man ska börja övningsköra med mig snart å den 2 juli har han haft körkortet i 5 år, han har inga anmärkningar eller nånting sådant.

Undrar om han kan börja köra tidigare med mig än den 2 juli

• Svar på tråden måste en handledare ha körkort 5 år??
  • bussfru

Måste ha haft i 5 år.
    Men det står på ansökningarna ni får hem om "lämpet"

• AnneSophie

Alltså...någonstans i bakhuvudet har jag för mig att man nu för tiden måste gå en kurs själv och få intyg INNAN man får bli handledare privat.
    Vet att min bror (också helt anmärkningslös) pratade om detta nu när hans son snart är i körkortsålder.

Bäst att kolla upp kanske?

--> Patrik, nu räknar vi ner... (3 dagar)
  • Skrutt och Skrot

Det är nog bäst att du ringer in till en trafikskola och frågar dem. Om jag inte missuppfattade infon jag var på så är den ¨nya¨regeln: För att få vara handledare måste du inom loppet av 10 år haft ett giltigt körkort i sammanhängande 5 år. Min man fick inte börja öva med mig förrän det exakt hade gått 5 år.

• azofia

Japp, nu för tiden måste man gå en handledarkurs tillsammans med den man ska övningsköra med. Man ska även registrera sig som handledare (detta hjälper körskolan med till där man går kursen).
    Kursen är 3-4 timmar...

• Squeezetoy

Jag vet inte om det har trätt i kraft det där om att man måste gått en utbildning för att vara handledare, men det är i alla fall minst fem år med körkort som gäller.

• Skrutt och Skrot

AnneSophie:
    Det stämmer att man måste gå en speciell kurs, kostar ganska mycket. Vill man ha flera handledare måste eleven även gå kursen med den nya handladaren

• AnneSophie
    Skrutt och Skrot skrev 2007-05-29 11:17:05 följande:
    AnneSophie:Det stämmer att man måste gå en speciell kurs, kostar ganska mycket. Vill man ha flera handledare måste eleven även gå kursen med den nya handladaren
    Ah ja, ser nu att det stämmer ja.
    Bra svar på http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/
    --> Patrik, nu räknar vi ner... (4 dagar)
  • Spegel

Har oxå för mig att man måste vara 24 och haft kortet i 5 år. plus handledarutbildningen då.

• delifi2

kursen kostar inte så mycket, för oss så kommer den kosta 200:- men jag är inskrivninen på den körskolan.

tack för alla svaren

• miss you

Båda måste gå en kurs ang alkohol och droger... Handledaren ska ha haft körkortet i MINST 5 år...
    Kursen kostar ca 700 kr. Den är på ungefär 3 timmar

• Ludden och Mallan

kolla på www.vv.se eller www.str.se

Om man ska ha en handledare MÅSTE man gå kursen.

om man förnyar ett tillstånd och har haft godkända handledare så får dom vara det igen till den personen utan att gå kursen!!!

Att vara mamma är inte alltid lätt, men så underbart!!
Svar på tråden måste en handledare ha körkort 5 år??