• ChicoChica

Någon som jobbar som fastighetsmäklare?

Hejsan!

Finns det nån här som jobbar som fastighetsmäklare (eller känner någon som gör eller bara vet en massa) som kan svara på lite frågor mån tro?

Jag undrar i första hand vilken utbildning som krävs?

Vad är en genomsnittlig lön för mäklare?

Kräver det mycket av ens tid? Arbetar man längre/mer än normala arbetstider? (Har läst om 6-7dagar i veckan 10timmar/dag).. Det var ju förmodligen ngn som överdrev men som kanske vinklade det åt rätt håll iaf?

Om ni kommer på ngt mer som är intressant så skriv. =)

Tack på förhand!//Emlan

• Svar på tråden Någon som jobbar som fastighetsmäklare?
  • Pumpkin

Vad gäller lön så har ju de flesta (?) mäklare provision på det de säljer, så det beror ju litegrann på var man bor och vad priserna på bostäder ligger på just där.

Utbildning finns dels genom Mäklarsamfundet, dels har högskolorna/universiteten i bland annat Gävle och Skellefteå fastighetsmäklarutbildningar på 2 år tror jag det är.

• Lejra

är itne mäklare själv, men är sugen på yrket! De utbildningar jag har kollat går via högskolan och är 2 årihg. Brukar krävas att man har grundbehörigheten + matte C, kan hända att det är något mer utöver det som jag missat nu. utbildningen består av rätt mycket juridik så det gäller att vara intresserad av lagboken!
    Vad man tjänar är nog svårt att säga... vet en mäklare som får 27% i bonus på en försäljning, men det där är nog jätte olika beroende på vart man jobbar hur stor provisionen är.
    Arbetsdagar... kan jag inget om men jag misstänker ju att man får vara beredd att jobba både kvällar å helger då de flesta visningar av boende sker.

• sommartorpet

Det är väl ytterst få mäklare som är anställda utan de aldra flesta jobbar väl som egna företagare. Oavsett så är det provision som gäller så hur många timmar man vill jobba hänger helt på en själv. Jobba lite = tjäna lite. Jobba mycket = kanske tjäna mycket.

Svar på tråden Någon som jobbar som fastighetsmäklare?