• Irres mamma

Kan man göra rabarberpaj utan potatismjöl?

Sugen på att göra rabarber-smulpaj, men har inget potatismjöl hemma. Är det någon idé att testa utan eller blir det bara blött å äckligt??

• Svar på tråden Kan man göra rabarberpaj utan potatismjöl?
  • getingmidja

Nöden har ingen lag, klart du ska testa att göra paj ändå!
    Maizenamjöl funkar lika bra, om du har det.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • flipperkulan

Vi brukar göra med vanlig smulpaj, utan potatismjöl alltså.
    Rabarber med lite socker på i botten och sedan smulpajen och in i ugnen.

• luddigamaskrosen

Jag brukar bara göra en vanlig smulpajdeg (det är väl socker, vetemjöl och smör??) och sen ha på det på rabarberna, inge kladdigt alls och jätte gott blir det. För att det inte ska bli så surt kan man ju ha på socker.

• Indah

Eller så kan du lägga rabarbern i botten med socker och kanel (eller vad man nu vill ha) och så sätter man in det i ugnen så det får "knäcka" till sig. Alltså bli lite som knäck. Därefter lägger/smular man pajdegen över och in i ugnen igen tills det fått fin färg.

• Irres mamma

Nej, jag har inget sånt som kan passa att blanda rabarbern med. Tror jag testar ändå.

• Irres mamma

Tror jag ska testa Idahs knäck-idé.

• Indah

Irres mamma skrev 2007-05-29 13:26:12 följande:

Tror jag ska testa Idahs knäck-idé.
    Tycker jag lät som en god (he he) idé. Jag brukar alltid göra så och det brukar inte bli för rinnigt. Låt den vara i ugnen tillräckligt länge bara, ta en sked eller något och kolla om det är mycket vätska kvar. Är det okej så på med degen.
    Hoppas det blir gott
  • Sunflower

Enkel, snabb och god smulpaj

4 dl havregryn
    1 dl socke
    100 gr smör

blandas och fördelas över rabarberna (eller hallon eller vad man vill ha)

Jag brukar dofta över lite kanel över rabarberna ibland om man vill ha lite mer smak.

• Irres mamma

Hittade ett recept (utan potatismjöl) i en annan tråd:

Jess69 skrev 2007-05-27 18:39:28 följande:
    Lägg rabarber i ugnsfast form som vanligt...häll övercitronsockerkakspulver (som finns på kartong), hyvlasen margarin (med osthyvel) och lägg ovanpå...av värmen smälter sen smöret ihop med sockerkakspulvret,och ska tydligen bli såååå gott.
    Jag sockrade först rabarbern och satte in bara den i ugnen en stund först, Som IdaH föreslog. Mellan pulvret och smöret hade jag hackad mandel. Blev otroligt gott!!!
Svar på tråden Kan man göra rabarberpaj utan potatismjöl?