När plantera rotskott av syrén?
Hejsan!
Vill så gärna gräva upp rotskott ifrån mina föräldrars vackra syréner och undrar när är det lämpligast att göra detta och plantera dem i egen trädgård? Eller kan man göra det hela sommaren?
Hejsan!
Vill så gärna gräva upp rotskott ifrån mina föräldrars vackra syréner och undrar när är det lämpligast att göra detta och plantera dem i egen trädgård? Eller kan man göra det hela sommaren?
Jag tror att du kan göra det nästan när som. Syrener är helt omöjliga att ta död på (iallafall hemma hos oss) så det borde gå att plantera dom nu eller i sommar också.
Åh, vilket bra svar! Precis det jag ville höra, så i helgen blir det till att gräva!
Tack!
syren ÄR härdig och nästintill omöjlig att ta kål på, men får den välja så vill den helst inte flytta på sig mitt under blommningen men annars bara gräva på!
Monique: Men själva rotskotten, de borde väl vara okej eller? Jag är totalt nollställd när det gäller växter men försöker lära mig för det är ju riktigt skojj när man äntligen fått trädgård
Hur tar man rotskott av syrener? mina föräldrar har syrener,skulle ju vilja få gratis om det går
javisst, så länge de inte blivit så stora att de blommar på dem :) vi flyttade syrener i november för 3 år sedan trots ytlig tjäle (skulle fram en STOR grävmaskin och ett hus över där de stog så vart lite brottom, det tog dock 2 säsonger innan det verkligen syntes att de trivdes. iår blommar de för fullt och har blivit ca 1 meter höga nu mysigt!
Vi grävde upp rotskott av syrener i helgen och planterade vid sommarstugan, hoppas att de tar sig! Är lite orolig eftersom vi inte kunnat åka dit och vattna något i veckan.
får på bakvänt sätt hoppas att det är lika trist väder där du är som här, regnat massa iofs mest på nätterna men iallaflal och ska väll visst hålla i sig ett tag till, skönt min trädgård behövde verkligen vattnet!
Kollar oroligt på SMHIs regnstatistik
Men klarar de sig inte nu gör vi om det nästa helg, värre är det inte. Grannen har ett gigantiskt buskage där vi får ta hur mycket vi vill, så någon gång ska det väl lyckas!